Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, , e.a.

Rijk zakendoen

Voor ondernemende vernieuwers en vernieuwende ondernemers

Paperback Nederlands 2010 9789081593519
Niet leverbaar.

Samenvatting

Dit boek is het eerste boek over zakendoen en innoveren vanuit hoog bewustzijn. Rijk zakendoen is een visie die leidt tot innerlijke en financiële rijkdom tegelijkertijd. Als mens én als bedrijf worden we in de nieuwe tijd opgeroepen om te varen op de eigen onderstroom, ons eigen unieke pad. Dan kunnen we innerlijke rijkdom ervaren. Willen we in de praktijk behalve innerlijke rijkdom ook financiële rijkdom ervaren, dan horen we op zo'n manier vorm te geven aan de onderstroom dat de markt het waardeert.

In het boek ´Rijk Zakendoen´ ontdek je je eigen onderstroom en die van je bedrijf. Tevens leer je hoe je komt tot concepten en vormen die gewaardeerd worden in de markt. Het resultaat is dat je zakendoet die innerlijk rijke vervulling geven en ook financieel rijke vervulling geven.

Toch zijn we er dan nog niet. We kunnen niet stil blijven staan; we moeten continu vernieuwen om op ons pad vooruit te blijven gaan. Hoe innoveer je zo dat de markt het waardeert en dat je zelf en je bedrijf vooruit blijven gaan op de onderstroom? Hoe houd je ontspanning in paradoxale krachten die je daarbij tegen kunt komen? Het boek voedt ons in deze processen.

Paul de Blot legt in zijn bijdrage het fundament bloot van rijk zakendoen, dat gestoeld is op Business Spiritualiteit. Johan Bontje benadrukt in zijn bijdrage dat rijk zakendoen iets is dat je moet durven. Salem Samhoud vertelt hoe hij rijk zakendoen herkent bij zichzelf en in zijn bedrijf.

´Rijk Zakendoen´ is geschreven voor wie zich realiseert dat nieuwe tijden, nieuwe oplossingen vragen. Voor mensen die door de uiterlijke schijn van zichzelf en hun bedrijf heen willen kijken. En voor wie open staat voor een nieuwe visie, reflectie, inspiratie en actie.

'We zijn geneigd de brokstukken van de crisis bij elkaar te zoeken, alles aan elkaar te lijmen en het oude systeem te restaureren. Maar we zijn op weg naar een nieuwe tijd die vraagt om nieuwe oplossingen: rijk zakendoen. Zakendoen die financieel-economisch interessant zijn door nieuwe inzichten en mogelijkheden op ecologisch en sociaal-organisatorisch gebied in de praktijk te brengen.'
- Herman Wijffels, Hoogleraar Duurzaamheid en maatschappelijke verandering, Universiteit Utrecht, en oud-topman Rabobank

'Bij innovatie gaat het om de mix tussen echte doorbraken en innoveren in het bestaande. Vergelijk het met lopen. Je hebt de ene voet stevig op de grond, de ander zweeft in de lucht. Zo is het met innoveren in een bedrijf ook. Als je daarbij het contact met de onderstroom behoudt, kun je rijk zakendoen.'
- Ben Verwaayen, CEO Alcatel Lucent en oud-topman British Telecom

'Rijk zakendoen eist durf, eerlijkheid, nederigheid en openheid. Als je bereid bent de navigator aan te zetten naar nieuwe wegen, dan biedt dit boek het gereedschap om bij die rijkdom te komen.'
- Johan Bontje, Boardroom consultant en oud-vennoot van Boer & Croon

'Het gaat om de eenheid van onderstroom en bovenstroom die elkaar in hun tegenstelling aanvullen en versterken. Daar zit de rijkdom van rijk zakendoen.'
- Paul de Blot SJ, Hoogleraar Business Spiritualiteit, Business Universiteit Nyenrode

'Ik vind Rijk Zakendoen zo herkenbaar. Want mijn bedrijf is succesvol. Juist vanwege het totaal aan waarde-uitwisseling tussen mensen, klanten en maatschappij. En ik vind rijk zakendoen zo treffend: dit is de ontwikkeling waar bedrijven op moeten inspelen.'
- Salem Samhoud, Oprichter &samhoud, nr1 Great Place to Work van Europa

Specificaties

ISBN13:9789081593519
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:160
Druk:4
Verschijningsdatum:1-10-2010
Hoofdrubriek:Algemeen management

Lezersrecensies

4.3 van de 5
21 stemmen
17
0
1
0
3

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (2)

interview
Ondernemen vanuit de onderstroom
Pierre de Winter 8 februari 2011 In het boek Rijk zakendoen beschrijft consultant Désirée Murk-Scholten hoe ondernemen schijnbaar moeiteloos kan gaan. Als onder- en bovenwereld synchroon met elkaar in de pas lopen, wil het universum nog wel eens de helpende hand reiken.
podcast
Désirée Murk-Scholten over rijk zakendoen
Pierre de Winter 30 december 2010 ‘De onderstroom is datgene waarvoor je in de wieg bent gelegd.’ Désirée Murk-Scholten pleit ervoor om je talenten, waarden en dieperliggende drijfveren te onderzoeken en als uitgangspunt te nemen om aan je zaak te bouwen. Zij schreef Rijk zakendoen samen met Paul de Blot en Johan Bontje. M&L spreekt met Désirée Murk-Scholten over onderstroom, paradoxale krachten en beelddenken.

Over Désirée Murk-Scholten

Drs. Désirée Murk-Scholten helpt ondernemers vernieuwen en vernieuwers ondernemen. Haar visie rijk zakendoen is als een bal kriskras over de wereld gerold. In twee jaar tijd werd ze gevraagd rijk zakendoen te delen in India, Hongarije, Kameroen, Tunesië, Libanon, Denemarken, Japan, Suriname, Spanje, Curaçao en Nederland. Désirée Murk-Scholten heeft haar eigen bedrijf Nieuwe Zakelijkheid en heeft als innovatieadviseur honderden mkb-ondernemingen geholpen om hun innovatiekansen inzichtelijk te maken en het innovatievermogen te versterken. Gaandeweg ontstond haar visie 'rijk zakendoen'. Voordat ze haar eigen bedrijf begon werkte ze meer dan tien jaar als innovatieadviseur bij Syntens in Nederland en op Curaçao. In 2007 werd haar essay 'Se la forma scompare la sua radice è eternal' genomineerd voor de Management Essay Prijs 2006. In 2009 ontving ze de JCI-onderscheiding 'Best National Trainer'. Ze heeft bedrijfskunde gestudeerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en aan de universiteiten in Louvain la Neuve, Tunis en Budapest.

Andere boeken door Désirée Murk-Scholten

Over Paul de Blot

Paul de Blot is in 1924 geboren en opgegroeid in Indonesië. Na vijf jaar concentratiekamp werkte hij als chemisch technoloog voor de opbouw van de industrie in West Java. In 1948 werd hij Jezuiet en werd voorbereid om aan de opbouw van Hiroshima te werken. Door de politieke omstandigheden kwam hij in Indonesië in het universitair onderwijs voor filosofie en ecologische technologie. Daar werkte hij ook voor de slachtoffers van de mislukte communistische Coupe van 1965. In 1979 kwam hij op de Business Universiteit Nyenrode, waar hij in 2006 hoogleraar werd in Business Spiritualiteit. Hij studeerde in Indonesië, Duitsland en Nederland filosofie, theologie, fysica, psychologie, spiritualiteit en Indonesische staatsleer en politiek. Op Nyenrode promoveerde hij op de thesis “Vernieuwing van organisaties in een chaotische omgeving door vernieuwing van de mens”.

Andere boeken door Paul de Blot

Over Salem Samhoud

Salem Samhoud is ondernemer en organisatieadviseur en realiseert doorbraken door het inspireren en verbinden van mensen. Hij is oprichter van het succesvolle adviesbureau &samhoud en geestelijk vader van het concept persoonlijke visie

Andere boeken door Salem Samhoud

Inhoudsopgave

Aan het woord: Paul de Blot, hoogleraar Business Spiritualiteit
Rijk zakendoen in het perspectief van business spiritualiteit

Inleiding: Nieuwe tijden, nieuwe oplossingen
1. Wat is rijk zakendoen?

I Eerste bron van rijk zakendoen: de onderstroom
2. Het unieke pad van jou en jouw bedrijf
3. Natuurkwaliteiten: ik kan, wij kunnen
4. Waarden: ik sta voor, wij staan voor
5. Drijfveren: ik wil, wij willen
6. Bestemming: ik ga voor, wij gaan voor
7. Hoe kom je in contact met de onderstroom?
8. Padinnovatie

Aan het woord: Johan Bontje, oud vennoot Boer & Croon
Rijk zakendoen moet je durven

II Tweede bron van rijk zakendoen: de bovenstroom
9. Vorm geven in bovenstroom
10. Vorm geven aan de mens
11. Vorm geven aan de zaak
12. Vorminnovatie
13. Het vorminnovatieproces in de praktijk

Aan het woord: Salem Samhoud, oprichter &samhoud, nr 1 Great place to Work van Europa 2010.
Rijk Zakendoen heeft alles te maken met verbinding.

III Derde bron van rijk zakendoen: paradoxale krachten
14. Paradoxen
15. Paradoxinnovatie

Slotwoord: Aan de slag!
Inspiratiecasus
Dankwoord

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Rijk zakendoen