Geloofsdingen
filosoferen met kinderen over God en geloof
Paperback NL 2016 1e druk 9789081812177Samenvatting
Kinderen buigen zich niet alleen (letterlijk en figuurlijk) over hun smartphones, i-pads, of andere dagelijkse dingen. Ze tonen ook interesse in een wereld die minder concreet is. Het zijn vaak actieve denkers. Zo hebben ze hun eigen gedachten en ideeën, bijvoorbeeld over God en geloof.
Geloofsdingen biedt een handvat om prikkelende filosofische gesprekken te voeren met kinderen. Aan de hand van een tiental verhaaltjes roept hoofdpersoon Joris vragen op over God en over wat ‘geloven’ nu eigenlijk inhoudt.
Dit boek is niet alleen geschikt voor de huiskamer, maar leent zich ook goed voor gebruik in de klas. Elk hoofdstukje snijdt een ander aspect of thema aan. Met respect voor de diverse geloofsrichtingen en -opvattingen kunnen volwassenen al vragend ontdekken welke kwesties er bij kinderen leven, wat zij logisch vinden of waar zij juist niet gauw bij stilstaan. Een definitief antwoord is onnodig, twijfel mag er zijn. Zelfs, of misschien juist, bij ‘geloofsdingen.’
Geloofsdingen is het eerste deel uit de serie Denken over Dingen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
JORIS EN SOCRATES Even kennismaken?
MOOIE DINGEN Verwondering!
HET ONTSTAAN VAN DINGEN Wie heeft alles gemaakt?
DINGEN DIE JE NIET ZIET MAAR TOCH BESTAAN Waar is God?
DINGEN FANTASEREN Hoe weet ik of God bestaat?
DINGEN DROMEN Kun je je God voorstellen?
GEEN DOODSIMPELE DINGEN Bestaat er een hemel?
VERWACHTINGSDINGEN Wat is geloven?
DINGEN BETWIJFELEN ` Is er maar één geloof?
GELOOFSDINGEN DOEN Samen geloven of alleen?
HARDLOOPDINGEN Wat is geloven in jezelf?
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan