Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte rondom de feestdagen zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen
,

Beweging in gedrag

Bakens en routes bij gedragsverandering

Paperback Nederlands 2015 9789082402407
Verkooppositie 3329
Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Hoe kun je ervoor zorgen dat mensen gezonder eten of medewerkers beter samenwerken? Gedragsverandering is de uitdaging. Want, hoe doe je dat? Hoe voorkom je het 'kiekeboe-effect' of het impliciete verwijt?Gedragsverandering begint bij het gedrag. Gedrag heeft bepaalde eigenaardigheden, de gedragsprincipes. Combineer het gedrag en het effect ervan met de ambitie van de organisatie. Dit boek biedt het Gedrags-effectmodel, een Routekaart gedragsverandering en Bakens bij verandering. Na de theorie en aanpak volgt de uitwerking voor gedragsverandering bij interne stakeholders (medewerkers) en bij externe stakeholders (allerlei groepen buiten de organisatie). De vele voorbeelden laten zien hoe gedragsverandering er in de praktijk uit kan zien.De auteurs Trijnie Stoker en Gerald Morssinkhof opereren vanuit de Academie voor gedragsverandering. Hun expertise en praktijkervaringen op het gebied van mensen, gedrag, communicatie en verandering hebben zij gebundeld in dit boek. Het resultaat: een boek met een deugdelijk theoretisch fundament en een directe link naar de dagelijkse praktijk van gedragsverandering.

Specificaties

ISBN13:9789082402407
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:172
Druk:1
Verschijningsdatum:17-12-2015

Expertrecensies (1)

Hanneke Tinor-Centi | 31 maart 2016
‘Beweging in gedrag’ is primair geschikt voor diegenen die in hun werk veel te maken hebben met gedragsveranderingen binnen en buiten de eigen organisatie. Hierbij valt te denken aan communicatieadviseurs, communicatiemanagers, projectleiders en (middle) managers.Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
3 stemmen
3
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Gerald Morssinkhof

Gerald Morssinkhof was docent, trainer, manager en ondernemer. Hij bezocht veel organisaties en steunde hen bij het verbeteren van hun situatie. Met humor, scherpte en relativeringsvermogen was hij een graag gehoord spreker. Gerald Morssinkhof is overleden op 13 augustus 2019.

Andere boeken door Gerald Morssinkhof

Inhoudsopgave

Voorwoord Inleiding Gedragsverandering in praktijk DEEL 1: Succesvolle gedragsverandering 1. Verwondering 1.1 De aftrap 1.2 Verruimen van het perspectief 1.3 Impliciet verwijt 2. Denken vanuit beleid 2.1 Wie staat er centraal? 2.2 Inhoud op de voorgrond 2.3 Opstelling veranderaar 3. Denken vanuit gedrag 3.1 Wie staat er centraal? 3.2 Gedrag op de voorgrond 3.3 Gedragsprincipes 3.4 Opstelling veranderaar 3.5 Gedrag en beleid 4. Denken vanuit de concrete situatie en de tijdgeest 4.1 Concrete situatie 4.2 Tijdgeest 5. Nieuwe interventietechnieken 6. Twee paradigma’s 6.1 Wetenschappelijk denken en kijken 6.2 Systeemwereld versus leefwereld 6.3 Het levend systeem Samenvatting: vijf bakens van gedragsverandering DEEL 2: Modellen bij gedragsverandering 1. Het Gedrag-effectmodel 2. De Congruentiescan 3. Routekaart gedragsverandering 3.1 Vertrouwen 3.2 Rechtvaardigheid Samenvatting: modellen en bakens DEEL 3: Gedragsverandering bij interne stakeholders 1. Voortdurend veranderen 2. Gedragsverandering binnen organisaties 3. Achtergronden gedrag in organisaties 3.1 Identiteit 3.2 Cultuur 3.3 Congruentie 3.4 Gedragsprincipes (intern) 3.5 Veranderproces 4. Virale verandering 5. Routekaart gedragsverandering (intern) 5.1 Instrumenten 5.2 Vertrouwen en rechtvaardigheid Samenvatting gedragsverandering in organisaties DEEL 4: Gedragsverandering bij externe stakeholders 1. Diverse vraagstukken 2. Onoverzichtelijke wereld 2.1 Metaforen 2.2 Systeem 2.3 Trends 3. De publieke opinie 3.1 De zandloper, een model van de werkelijkheid 3.2 Het zandlopermodel en de gedragsprincipes 3.3 Kapstokken voor gedragsverandering 4. Contextsturing 4.1 Keuzearchitectuur 4.2 Sociale herkenning 4.3 Ingrepen in de fysieke omgeving 5. Routekaart gedragsverandering (extern) 5.1 Rollen en instrumenten 5.2 Vertrouwen en rechtvaardigheid Samenvatting gedragsverandering bij externe stakeholders Succes- en faalfactoren Geraadpleegde literatuur

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Beweging in gedrag