Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Toekomstbestendig ondernemen

De OK! methode als basis

Gebonden Nederlands 2019 9789082970302
Verkooppositie 1824
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Toekomstbestendig ondernemen
Een belangrijk uitgangspunt van Toekomstbestendig ondernemen. De OK! methode als basis is het denken in waarde-soorten, gebaseerd op het model van het International Integrated Reporting Council (IIRC). Daarin worden zes waarde-soorten afgebakend: natuurlijke, materiële, menselijke, sociaal-relationele, intellectuele en financiële waarde. De gedachte hierachter is dat organisaties voor meer verantwoordelijk zijn dan voor winst alleen. De noodzaak van toekomstbestendig economisch handelen wint steeds meer terrein. Dit betekent het in balans brengen van de economische verantwoordelijkheid van de organisatie met de maatschappelijke en ecologische verantwoordelijkheid. Inderdaad: Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. In de OK! methode staan mensen centraal. De mensen zijn namelijk degenen die waarde toevoegen aan organisatie en omgeving.
Het model van het IIRC is de basis voor de nieuwe integrale verantwoordingsplicht die vanuit de EU van alle ondernemingen zal worden geëist. Integraal vraagt om dialoog met alle interne en externe belanghebbenden van de onderneming. Toekomstbestendig ondernemen biedt met de OK! methode een gestructureerde methodiek voor het waarnemen, analyseren en aanpakken van organisatievraagstukken. Daardoor kan een bijdrage worden geleverd aan de transitie van een lineaire naar een circulaire economie.
Toekomstbestendig ondernemen. De OK! methode als basis is bedoeld voor ondernemers, leidinggevenden en stafmedewerkers in organisaties, organisatieadviseurs en accountants. De behandelde methoden en instrumenten kunnen concreet bijdragen aan het beter afwegen van belangen, gericht op meervoudige waarde-creatie. Door het gebruik van de OK! methode kan de eigen verantwoordelijkheid beter worden genomen, gericht op het vinden van evenwicht tussen de verschillende waarde-soorten, zowel in de organisatie als tussen organisatie en omgeving.

Specificaties

ISBN13:9789082970302
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:200
Druk:1
Verschijningsdatum:18-12-2018

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Teun van Aken

Dr. Teun van Aken (1946), organisatiesocioloog, is zelfstandig gevestigd organisatieadviseur en managementtrainer te Culemborg. Hij promoveerde op een steekproefonderzoek naar succesfactoren voor projectmanagement. Zijn proefschrift verscheen onder de titel 'De weg naar projectsucces'. De vierde druk hiervan verschijnt in februari 2009. Hij is (co)auteur van een groot aantal artikelen en boeken.

Andere boeken door Teun van Aken

Over Roel Riepma

Roel Riepma (1960), bedrijfskundige, is zelfstandig gevestigd organisatietrainer en adviseur te Zwolle. Hij werkt vanuit de naam NZCHT. Voor hogescholen en bedrijven stelt NZCHT - vaak met een team - effectieve leerprogramma's samen en voert deze uit. Mensen raken door de trainingen meer bij elkaar en actuele vraagstukken betrokken. Ook leren ze hun eigen rol en taak binnen het geheel effectief, efficiënt en vanuit eigen kracht op te pakken. Door de persoonlijke en omgevingsgevoelige aanpak ontwikkelen mensen, teams en organisaties zich op een positieve manier.

Andere boeken door Roel Riepma

Inhoudsopgave

INHOUD
Woorden vooraf
Voorwoord
Inhoudsopgave
Deel 1: Toekomstbestendig ondernemen
Introductie
Hoofdstuk 1 De noodzaak van toekomstbestendig ondernemen
1.1. Inleiding
1.2. Ontsporingen
1.3. Ecologisch: Klimaatverandering
1.4. Economisch en financieel
1.5. Technologisch
1.6. Relaties tussen mensen en organisaties
1.7. Het kan anders
1.8. Rijnlands/Europees versus Anglo-Amerikaans
1.9. Integrale verantwoording
Hoofdstuk 2: Meervoudige waarde-creatie: het IIRC-model
2.1. Inleiding
2.2. Wat is voor wie van waarde?
2.3. Welke oplossingen worden aan ondernemers geboden en gevraagd?
2.4. Waarom meervoudige waarde-creatie?
2.5. Waarom integraal?
2.6. De waarde-soorten (capitals)
2.7. Meten en sturen op de waarde-soorten
2.8. Ten slotte: de OK! methode
Hoofdstuk 3 De OK! methode in vogelvlucht
3.1. Inleiding
3.2. De velden van de OK! methode
3.3. Dimensies en Aandachtsgebieden binnen het veld Waarnemen
3.4. Aandachtsgebieden in het veld Beoordelen
3.5. Aandachtsgebieden in het veld Onderzoeken
3.6. Aandachtsgebieden in het veld Beïnvloeden
3.7. Aandachtsgebied in het veld Evalueren
Deel 2 Waarnemen
Introductie
Hoofdstuk 4 Omgeving
4.1. Inleiding
4.2. Directbetrokkenen
4.3. Belangenverdedigers
4.4. Maatschappelijke factoren
4.5. Ideologische voedingsbodem
Hoofdstuk 5 Organisatie
5.1. Inleiding
5.2. Strategie
5.3. Leiding
5.4. Organisatiecultuur
5.5. Structuur
5.6. Bedrijfs- en informatieprocessen
5.7. Bedrijfsmiddelen
5.8. Personeel en talent
5.9. Financiën
5.10. Recht
Hoofdstuk 6 Mens en netwerken van mensen
6.1. Inleiding
6.2. Professionaliserend vermogen
6.3. Verbindend vermogen
6.4. Organiserend vermogen
6.5. Verandervermogen
6.6. Waarde-creërend vermogen
Deel 3 Aanpakken
Introductie
Hoofdstuk 7 Beoordelen
7.1. Inleiding
7.2. Waarnemingen ordenen
7.3. Aanpak bepalen en plannen
Hoofdstuk 8 Analyseren
8.1. Inleiding
8.2. Probleemanalyse
8.3. Besluitvormingsanalyse
Hoofdstuk 9 Beïnvloeden
9.1. Inleiding
9.2. Implementatie opzetten
9.3. Implementatie uitvoeren en beheersen
Hoofdstuk 10 Evalueren
10.1. Inleiding
10.2. Procesevaluatie
10.3. Planevaluatie
10.4. Productevaluatie
Literatuur
Over de auteurs

Managementboek TOP 5

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Toekomstbestendig ondernemen