Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Resultaatgericht werken, managen en organiseren

Gebonden Nederlands 2009 9789088500046
Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Er is op het ogenblik heel veel belangstelling voor resultaatgericht werken en als u managers vraagt waarom dat zo is, noemen ze zeer diverse, relevante elementen:
- De resultaten vallen tegen, er moet iets gebeuren
- De concurrentie neemt steeds meer toe
- Het wordt van steeds groter belang dat alle medewerkers zelfstandiger opereren en meer verantwoordelijkheden nemen
- Er zijn minder managers en managementlagen, terwijl er wel resultaat moet worden geboekt

In 'Resultaatgericht werken, managen en organiseren' gaat Wim Kweekel op een zeer praktijkgerichte manier in op het vraagstuk van de juiste dingen doen - want de juiste dingen doen, is heel wat anders dan de dingen juist doen! Belangrijke vraagstukken die Kweekel in zijn boek aan de orde stelt, zijn:
- Wat moet een organisatie doen om resultaatgericht werken echt in te voeren?
- Hoe zorgen managers ervoor dat medewerkers optimaal bijdragen aan de realisatie van de doelstellingen?
- Hoe kunnen managers hun eigen doelstellingen definiëren en doorvertalen naar medewerkers?
- Wat zijn de do's en don'ts bij het invoeren van resultaatgericht werken?

'Resultaatgericht werken, managen en organiseren' is niet alleen een weergave van opgedane ervaringen, zelf uitgevoerde onderzoeken en interviews, maar ook een bron van informatie over de meest recente wetenschappelijke denkbeelden en onderzoeken.

Specificaties

ISBN13:9789088500046
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:80
Uitgever:SWP
Druk:1
Verschijningsdatum:12-3-2009
Hoofdrubriek:Algemeen management

Expertrecensies (1)

Resultaatgericht uw best doen
Ronald Buitenhuis | 24 juli 2009
Natuurlijk werkt u resultaatgericht. Toch? Of behoort u tot het leger leiders dat resultaatgerichtheid vooral met de mond belijdt? De kans is groot dat het laatste het geval is, want volgens de auteur van Resultaatgericht werken, managen en organiseren, Wim Kweekel, is het droevig gestemd met performance management.Lees verder

Lezersrecensies

3.0 van de 5
21 stemmen
10
0
0
1
10

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

podcast
Wim Kweekel over resultaatgericht werken
Ronald Buitenhuis 30 juni 2009 Weten wat je moet doen, hoe je dat meet en hoe die doelstellingen bereikt. Resultaat gericht werken dus. ‘We hebben alle informatie voorhanden, maar hebben niet nagedacht welke informatie nodig is om een tent te besturen’, aldus Wim Kweekel, auteur van Resultaatgericht werken, managen en organiseren. M&L vroeg waarom resultaatgericht werken geen gemeengoed is. En heeft Wim Kweekel cijfers over het effect van deze manier van werken?

Over Wim Kweekel

Wim Kweekel (1958) is al meer dan 25 jaar actief op het gebied van resultaatgericht veranderen en organiseren. Hij is in eerste instantie opgeleid als informaticus en heeft zich daarna verdiept in organisatiekunde en psychologie. Van begin af aan heeft hij de overtuiging gehad dat het invoeren van resultaatgericht werken een samenspel is van vaardigheden, managen, inrichting van de organisatie en de bereidheid en bekwaamheid van medewerkers en managers. Hij is zowel adviseur bij RGO-trajecten als interimmanager. Tot nu heeft hij zes boeken geschreven. Over de inhoud van zijn boeken is hij veelvuldig spreker en gastdocent. Hij is als partner verbonden aan Kweekel & Partners.

Andere boeken door Wim Kweekel

Inhoudsopgave

Inleiding

Deel I Algemene introductie
Resultaatgericht werken
Waarom resultaatgericht werken?
De behoefte aan resultaatgericht werken
Het resultaat van een resultaatgerichte organisatie
De voordelen van resultaatgericht werken
De ideale situatie en de werkelijkheid
Relevante begrippen
Resultaatgebieden
Resultaatmaatstaven
Doelstellingen
Het verband tussen de begrippen

Deel II Resultaatgericht werken
Het daadwerkelijk definiëren van resultaten
Stap 1 De eerste aanzet
Stap 2 Ga na of er veel voorkomende resultaatgebieden zijn
Stap 3 Voorkom een aantal veel voorkomende fouten in het definiëren van resultaatgebieden
Stap 4 Definieer de resultaatgebieden
Stap 5 Bepaal per resultaatgebied de kritische succesfactoren (KSF)
Stap 6 Definieer de resultaatmaatstaven
Stap 7 Ga na waar de status van elke resultaatmaatstaf kan worden gevonden en wat de beginwaarde is
Stap 8 Bepaal van elke maatstaf de meetmomenten
Stap 9 Wat is het te behalen doel van elke maatstaf
Stap 10 Voortdurend controleren van de voortgang

Deel III Resultaatgericht managen
Managen: definiëren, meten en bijsturen
Autoritair of democratisch leiderschap?
Taakgericht of relatiegericht?
Een combinatie van taakgericht en relatiegericht
Welke stijl van leidinggeven levert de meeste resultaten op?
De groei van medewerkers
Verschillende typen doelstellingen
Gedragstypen bij managers

Deel IV Resultaatgericht organiseren
Ervoor zorgen dat een organisatie resultaatgericht gaat werken
Het (partieel) invoeren van resultaatgericht werken
Uitgangspunten bij resultaatgericht organiseren
Veel voorkomende weerstanden
Resultaatgericht werken als onderdeel van de personeelscyclus
1. Doelstellingsgesprek
2. Voortgangsgesprek
3. Beoordelingsgesprek
4. Beloningsgesprek
Resultaatgericht werken als onderdeel van het totale managementproces

Tot slot

Literatuur

Dankwoord

Over de auteur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Resultaatgericht werken, managen en organiseren