Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Omgaan met irrationaliteit in veranderen

De Verandermanagementbox deel 16

Audio-cd Nederlands 2009 9789089590152
Verkooppositie 2584321 dagen in de top 100
Op voorraad | Op werkdagen voor 21:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

In deze aflevering wordt ingegaan op het belang van het onderkennen van en leren omgaan met irrationele factoren bij organisatieverandering. De opbouw is als volgt: eerst wordt een visie gegeven op wat een organisatie vanuit psychologisch perspectief eigenlijk is en hoezeer rationele en irrationele processen met elkaar verweven zijn. Vervolgens wordt dit uitgewerkt op het niveau van de organisatie, het team en het individu. Om toegang te krijgen tot de irrationele dimensie van organisaties teams en individuen, wordt een begrippenkader gepresenteerd, dat u taal verschaft voor deze korte ontdekkingsreis. Zo wordt u zich beter bewust van het belang van irrationele en onbewuste factoren bij veranderingen. Daarna wordt stilgestaan bij begrippen als de taak, het primaire risico en sociale afweermechanismen. Met behulp van verhalen uit de praktijk van organisatieveranderingen worden deze begrippen tot leven gebracht. En ten slotte wordt ingegaan op intervisiestrategieën bij veranderingen op het niveau van de organisatie, het team en het individu.

Specificaties

ISBN13:9789089590152
Taal:Nederlands
Bindwijze:audio-cd
Aantal pagina's:70
Hoofdrubriek:Verandermanagement

Expertrecensies (1)

Antonia van Houdt-Stoel | 4 juni 2014
Door de drie decentralisaties bij de overheid is het voor vrijwel alle organisaties in het sociale domein op dit moment alle hens aan dek. Ze maken zowel een change door als een transitie. Maar wat is het verschil tussen de beide begrippen? En waarom wordt juist het teweeg brengen van de transitie vaak als lastig en ongrijpbaar gezien?Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Erik van de Loo

Erik van de Loo is partner en oprichter van Phyleon. Hij is gespecialiseerd in het ontwerp en de implementatie van ingrijpende veranderingsprocessen in organisatie, cultuur en leiderschap. Erik van de Loo is hoogleraar 'Leiderschap en gedrag' bij de faculteit economische wetenschappen en bedrijfskunde van de Vrije Universiteit te Amsterdam. Daarnaast is hij visiting clinical professor of leadership aan INSEAD (Fontainebleau, Singapore). Hij is tevens docent voor de programmamodule Leiderschap van het Master of Public Administration programma van de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur (NSOB). Van de Loo is docent in het programma van het Nederlands Centrum van Directeuren en Commissarissen (NCD) en TiasNimbas business school, Masterclass voor Directeuren. Van de Loo studeerde klinische psychologie (cum laude) aan de Katholieke Universiteit Nijmegen, behaalde de graad van doctor in de sociale wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Leiden (1987) en heeft een Masters in Work and Organization in Occupational Health bij het SIOO (1997). Hij is lid van de Nederlandse Vereniging voor Psychoanalyse (sinds 1988) en werkzaam in een eigen psychoanalytische praktijk. Hij is verder lid van de International Society for Psychoanalytic Study of Organisations en mede-oprichter en programma-directeur van European Psychodynamic Organizational Consulting (EPOC), een trainingsprogramma dat een brug slaat tussen de wereld van psychoanalyse en organisatie-advisering. Hij begon zijn loopbaan als klinisch psycholoog bij de Koninklijke Landmacht (1981-1984) en was universitair docent bij de Rijksuniversiteit Leiden (1984-1991).

Andere boeken door Erik van de Loo

Inhoudsopgave

1. Introductie
2. Een psychologische benadering van organisaties
3. Irrationele factoren op organisatieniveau
4. Taak, risico en sociale afweer
5. Irrationele factoren op teamniveau
6. Hoe teams volwassen worden
7. Hoe organisatieveranderingen mensen raken
8. Waarom mensen vaak niet veranderen
9. Omgaan met irrationaliteit

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Omgaan met irrationaliteit in veranderen