De advocaat in het burgerlijk proces
Paperback Nederlands 2010 1e druk 9789089743473Samenvatting
De afgelopen decennia is er in het burgerlijk proces een nieuwe verhouding tussen advocaat en rechter ontstaan. Door procesrechthervormingen is de rol van de rechter veranderd. De lijdelijke rechter is niet meer. Nu is hij een case manager en moet hij actief sturen zodat het proces zo eerlijk en efficiënt mogelijk verloopt. Daarmee is de vanzelfsprekendheid van de advocaat als dominus litis in het proces eveneens voorbij. Is dat aan hemzelf te wijten? In elk geval blijkt dat hervormingen van het procesrecht in Engeland, Duitsland en Nederland de advocaat in het defensief hebben gedrongen. De advocaat zal zowel tegenover de rechter als tegenover zijn eigen cliënt steeds zijn meerwaarde moeten bewijzen.
Dit boek onderzoekt normen die voor advocaten gelden in het burgerlijk proces: procesrechtelijke, gedrags- en tuchtrechtelijke en civielrechtelijke normen. De centrale vraag daarbij is hoe het normenkader onder invloed van procesrechthervormingen is veranderd en omgekeerd, hoe die normen tot hervormingen van het procesrecht hebben geleid.
De advocaat in het burgerlijk proces geeft als eerste een introductie tot de advocatuur in de drie genoemde landen. Wat betekent het dat de Engelse advocaat officer of the court is en de Duitse advocaat Organ der Rechtspflege? Hoe is sinds de jaren zestig de verhouding tussen de advocaat en de cliënt veranderd? Welke eisen worden gesteld aan het procesadvies dat de advocaat zijn cliënt geeft? Vervolgens komt aan de orde hoe hervormingen in het procesrecht ongewenste neveneffecten van advocatenbijstand in het burgerlijk proces tegen kunnen gaan. De conclusie is dat de advocaat in het hedendaagse burgerlijk proces een andere rol moet vervullen dan voorheen, maar dat zijn rechtsbijstand nog steeds van groot belang is.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Afkortingenlijst
Lijst van niet-cursief gedrukte woorden
1 Inleiding; het onderzoek en de methode
1.1 Aanleiding voor het onderzoek en probleemstelling
1.2 Aanpak van het onderzoek
1.3 Maatschappelijk belang
1.4 Behandelplan
2 Introductie tot de advocatuur
2.1 Inleiding tot de introductie van de beroepsgroepen in elk der drie landen
2.2 De rol en functie van de advocaat in het civiele proces
2.3 Het concept 'advocatenbeelden'
2.4 Verplichte procesvertegenwoordiging
3 De verhouding tussen advocaat en cliënt
3.1 Inleiding
3.2 Naar een andere verhouding tussen advocaat en cliënt
3.3 Rechtsnormen die de verhouding reguleren tussen advocaat en cliënt
3.4 Het procesadvies - beroepsaansprakelijkheid
3.5 Geheimhouding
3.6 Conclusies over de verhouding tussen advocaat en cliënt
4 Procesrechthervormingen; ongewenste neveneffecten van advocatenbijstand
4.1 Hervormingen van het procesrecht en de waarheidsplicht in het proces
4.2 Engeland: hervormingen - en pogingen daartoe - van het procesrecht
4.3 Belangrijke hervormingen van het Duitse procesrecht
4.4 Proceshervorming in Nederland
4.5 Advocaten en de waarheid in het proces
4.6 Conclusies over de waarheidsplicht voor advocaten
5 Vier ontwikkelingen tegen ongewenste neveneffecten van rechtsbijstand
5.1 Een schets van ongewenste neveneffecten van rechtsbijstand
5.2 Inleiding tot vier manieren waarop ongewenste neveneffecten worden tegengegaan
5.3 Versterking van de rol van de rechter, per land
5.4 Verzwaring van de plichten van partijen in het proces
5.5 Een zwaardere verantwoordelijkheid voor de rechtspleging
6 Vergelijkingen en conclusies van de vier ontwikkelingen in de drie landen
6.1 Meer macht naar de rechter
6.2 Verzwaarde partijplichten
6.3 Verzwaring verantwoordelijkheid advocaat voor de rechtspleging
6.4 Versterking van de positie van de cliënt tegenover zijn advocaat
6.5 Slotconclusie
Summary
Bibliografie
Index
Curriculum vitae
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan