Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
e.a.

Dutch Mad Men

De Reclamewereld in Amsterdam en Rotterdam in de jaren 70, 80 en 90

Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789090343624
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis

Samenvatting

Geen historisch boekwerk, maar verhalen, anekdotes, successen en tegenvallers, opgetekend uit de mond van een 10 tal belangrijke reclamemensen uit die periode. Het waren de jaren van de Grote Veranderingen, zowel maatschappelijk als in de reclamewereld.

Het fenomeen Marketing kwam in de jaren 60 overgewaaid uit Amerika. Maar Marketingonderwijs was beperkt tot avondcursussen bij SRM, LOI en IBW. Televisiereclame deed zijn intrede via de Ster en later werd ook commerciële televisie geïntroduceerd. Deze ontwikkelingen leidden tot grote veranderingen bij reclamebureaus. De organisatiestructuur werd aangepast aan de nieuwe omstandigheden en communicatie werd een serieus beleidsgebied als onderdeel van het marketing denken bij opdrachtgevers en bureaus. Ook de reclamebestedingen namen toe en de “verdien”- mogelijkheden voor bureaus. Het gevolg was de start van een aantal nieuwe bureaus, waarvan we de levensloop in dit boek volgen.

We volgen de loopbaan en de ontwikkeling van Fred Kolsteeg, Pietro Tramontin, Albert Winninghoff, Paul Blok, Walter van der Mee, Herberth Samson, Pierre Schreiner, Gerrit de Bruin en Fons van Westerloo in de reclamewereld aan de hand van anekdotes, verhalen, successen en teleurstellingen. Lichtvoetig en geestig met veel aandacht voor de mensen waarmee zij werkten.

Het boek Dutch Mad Men wordt ingeleid door Cor Boonstra en bestaat uit twee delen. Het eerste deel Mad Men aan de Maas gaat over Fred Kolsteeg, die samen met 3 partners reclamebureau ARA in Rotterdam startte. Het boek beschrijft het begin van het bureau, de succesvolle groei en de stap naar internationale aansluiting. Maar er gaat ook wel eens wat mis en Fred startte weer een nieuw bureau in Rotterdam, Team. Dit alles wordt uitvoerig beschreven door Fred, met wat biografische kanttekeningen. Fred is de initiatiefnemer van dit boek en tevens de schrijver van veel hoofdstukken. Hij had het bij zijn Rotterdamse verhaal kunnen laten, maar hij kwam op het idee om de leden van de zogenaamde Illustere Lunch te vragen om ook zelf het eigen verhaal te vertellen in deel 2 Mad Men aan de Amstel. En dat is het ook geworden. In deel 2 komen een reeks van mensen aan het woord die actief waren in Amsterdam in de reclame- en mediawereld. Volgens insiders is Amsterdam het Mekka van de reclame. In een aantal gevallen waren het concurrenten van elkaar. Bevochten elkaar zakelijk, maar met respect voor elkaars vaardigheden en de liefde voor het reclamevak.

Specificaties

ISBN13:9789090343624
Trefwoorden:reclamewereld
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:314
Druk:1
Verschijningsdatum:1-4-2021
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Fred Kolsteeg

Fred Kolsteeg (1943). C.V.: Managing Director Intermarco Rotterdam (1973) - Co-founder ARA Reklame & Marketing (1975) - Co-founder TEAM Reklame & Marketing (1985) - Co-Managing Director Saatchi & Saatchi Advertising (1988) - Co-founder Wave Communications (1990) - Secretaris International Advertising Association - Dutch Chapter (1987 – 1999). Fred Kolsteeg is auteur van Dutch Mad Men (2021) en Dutch Ad Men (2023)

Andere boeken door Fred Kolsteeg

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Dutch Mad Men