Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

HR & Social Media

HR in de rol van gebruiker, business partner & change agent

Paperback Nederlands 2015 1e druk 9789462152618
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

De impact van sociale media op organisaties – en HR in het bijzonder – is groot. Organisaties waarbij sociale media een geïntegreerd onderdeel van de werkzaamheden zijn, maken het verschil. Zij weten zich op duurzame wijze te onderscheiden en zich tijdig aan te passen aan de veranderende omgeving. 'HR & Social Media' is het eerste boek dat laat zien wat de rol van HR hierin is en hoe belangrijk deze rol is.

Zodra organisaties ‘iets’ met sociale media gaan doen, krijgen zij te maken met een organisatie- en gedragsverandering en een essentieel andere manier van communiceren, samenwerken en organiseren. Organisaties die sociale media succesvol inzetten, vertalen de essentie ervan door in de manier waarop zij werken. HR speelt hierbij een belangrijke rol als gebruiker van sociale media, business partner en change agent.

'HR & Social Media' is voor HR-professionals, managers, studenten en andere geïnteresseerden die zich willen verdiepen in hoe je met sociale media een organisatie kunt verrijken. Het boek reikt handvatten aan als het gaat om waar te beginnen, hoe te implementeren en welke rol HR kan vervullen. Het uitgangspunt is de waarom-vraag: waarom zet je organisatie social media in? De vele praktische voorbeelden over nut en toepasbaarheid, adviezen en tips maken het een onmisbaar naslagwerk en inspiratiebron!

Specificaties

ISBN13:9789462152618
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:343
Uitgever:VMN Media
Druk:1
Verschijningsdatum:13-10-2015

Expertrecensies (1)

recensie
HR & Social Media
Marjolijn Vlug | 13 januari 2016
Over sociale media wordt veel getweet, gepraat en geblogd. In het HR-vak denk je daarbij al snel aan ontwikkelingen en toepassingen in recruitment en wellicht arbeidsmarktcommunicatie: het twitteren van vacatures en het profileren van je organisatie op LinkedIn. Maar er is veel meer mogelijk. Op Twitter en Facebook, maar bijvoorbeeld ook met blogs en YouTube.
Lees verder

Lezersrecensies

4.6 van de 5
10 stemmen
8
1
0
1
0

Interviews en artikelen (2)

interview
Diana Russo: ‘HR moet in beweging komen als het gaat om social media’
Paul Groothengel 20 juni 2016 De invloed van sociale media op organisaties, en op HR in het bijzonder, is groot, stelt zelfstandig HR-professional Diana Russo. In HR & Social Media beschrijft ze (samen met medeauteur Inge Beckers) hoe en waarom organisaties sociale media kunnen inzetten. En wat de gevolgen daarvan zijn voor communicatie en samenwerking, zowel op de werkvloer als in de bestuurskamer.
preview
Preview - HR & Social Media
Diana Russo 16 oktober 2015 De impact van sociale media op organisaties – en HR in het bijzonder – is groot. Toch zijn er weinig boeken specifiek voor HR-Managers geschreven. Met HR & Social Media komt daar verandering in. In deze preview leggen de auteurs uit waarom HR de rol van gebruiker, business partner & change agent moet nemen.

Over Diana Russo

Diana Russo (1968) heeft een brede en veelzijdige HR-achtergrond en werkte met name voor grote, (internationale) organisaties. Als zelfstandig HR-consultant ondersteunt zij velerlei opdrachtgevers op het gebied van Strategische HR-vraagstukken, Employer & Internal Branding, Medewerker Engagement en sociale media. Zij heeft een duidelijke visie op de vernieuwende en verbindende rol van HR en hoe organisaties wendbaarder, platter en communicatiever kunnen worden.

Andere boeken door Diana Russo

Over Inge Beckers

Inge Beckers (1970) werkt als interim project manager aan verander- en communicatietrajecten voor grote bedrijven, maar ook voor overheid, wetenschap en onderwijs. Ze is een gepassioneerde interventiemanager, sterk ontwikkeld op het People & Change vlak. Als zelfstandig consultant HR-communicatie weet ze positieve vibes rond merkwaarden te creëren tijdens Internal Branding en Employee Engagement programma’s.

Andere boeken door Inge Beckers

Inhoudsopgave

Inleiding: Het begin van een grote verandering

Deel 1: Context en theoretische handvatten

1. De HR-wereld verandert
-De wereld verandert
-Het communicatielandschap verandert
-De essentie van sociale media
-Drie HR-rollen
-Samenvattend

2. Acceptatie van sociale media
-Waarom sociale media nog niet alom geaccepteerd zijn
-Een grotere rol voor HR
-Verandervoorkeuren van organisaties
-Draagvlak voor sociale media creëren
-Samenvattend
Blog: Vanuit drijfveren sociale media accepteren

3. Gedragsrichtlijnen voor het gebruik van sociale media
-Waarom richtlijnen?
-Organisaties en social mediarichtlijnen
-Praktijkvoorbeelden
-Handvatten voor het opstellen van richtlijnen
-Sociale media en jurisprudentie
-Juridische vraagstukken voor HR
-Samenvattend

4. Welke veelgebruikte sociale media zijn interessant voor HR?
-Wat verstaan we onder sociale media?
-Gebruik van sociale media door HR
-Owned, earned and paid
-Veelgebruikte sociale media en de mogelijkheden voor HR
-Samenvattend

5. Het 5-stappenplan voor social media
-Laten we ook ‘iets’ met sociale media gaan doen!
-Het 5-stappenplan voor social media:
- Stap 1. WAAROM - Wat is het vraagstuk?
- Stap 2. WIE - Wie is de doelgroep?
- Stap 3. WAT - Wat is ons verhaal
- Stap 4. HOE - Welke kanalen, welke vorm, wanneer, wie gaat het doen?
- Stap 5. Randvoorwaarden
-Samenvattend

6. Luisteren, reageren en analyseren
-Monitoring
-Webcare
-Statistieken en analytics
-Samenvattend

7. Social media implementatie in fasen en de inzet van HR
Vijf fasen van implementatie:
-HR-inzet in de vijf fasen
- HR-inzet in fase 1: screenen kandidaten en plaatsen vacatures
- HR-inzet in fase 2: arbeidsmarktcommunicatie en werkgeversprofilering
- HR-inzet in fase 3: afbakening HR-activiteiten en referral recruitment
- HR-inzet in fase 4: gebruik van sociale media voor HR-vraagstukken
- HR-inzet in fase 5: organisatie-impact, data analyseren, en beleid aanpassen
-Samenvattend

Deel 2: Sociale media in de HR-praktijk

8. Arbeidsmarktcommunicatie en employer branding
-Van informatie verstrekken via dialoog naar verbinding
-Van profileren naar experience
-Hoe zet HR sociale media in voor arbeidsmarktcommunicatie?
Case VUmc: Van controle naar vertrouwen – in kleine stapjes

9. Interne communicatie en engagement
-Social intranet en interne sociale media
-Van profileren via storytelling naar experience
-Succesvol gebruikmaken van communities
-Hoe zet HR sociale media in voor interne communicatie en engagement?
Blog: Medewerkertevredenheidsonderzoek saai?
Sociale media maakt het leuker!

10. Gebruik van sociale media bij leren en ontwikkeling
-Sociale media bij leren en ontwikkeling
-Lerende organisaties, talentontwikkeling en leervoorkeuren
-Hoe zet HR sociale media in bij leren en ontwikkeling?
Case Arcadis: Een wereldwijd programma voor generatie Y

11. De rol van sociale media bij flexibiliteit
-Sociale media en flexibiliteit
-Nieuwe organisatiestructuren
-Hoe zet HR sociale media in bij flexibiliteit?
Case ’s Heerenloo: Kenniskaart

12. Veranderen met en door sociale media
-Sociale media en veranderingen
-De inzet van sociale media bij verandertrajecten
-Hoe zet HR sociale media in bij verandermanagement?
Case Aegon: Communicatievere medewerkers

13. Een blik vooruit
-Sociale media in de toekomst
-Impact van ontwikkelingen in sociale media op de organisatie
-Impact van ontwikkelingen in sociale media op HR-thema’s
-Het HR-beleid moet helemaal anders
-Hoe kan HR vernieuwen?

Geraadpleegde bronnen
Over de auteurs

Bijlage: HR Social Survey 2013

Trefwoordenregister

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        HR & Social Media