Gelijk hebben, gelijk krijgen
Kritisch redeneren: het model van Toulmin
Paperback Nederlands 2014 2e druk 9789462364035Samenvatting
Sinds een aantal jaren is er in het hogere gezondheidszorgonderwijs een toenemende belangstelling voor kritisch denken en evidence-based handelen. Dit houdt in dat elke gezondheidsclaim onderbouwd dient te worden met gegevens. Deze gegevens moeten gestoeld zijn op wetenschappelijke onderzoeksresultaten en relevant zijn voor de claim. In de praktijk blijkt helaas vaak dat evidence-based protocollen wel voor handen zijn, maar dat de implementatie van deze nieuwe inzichten op weerstand stuit bij de uitvoerders van deze protocollen of bij de patiënten.
Wijzigingen ten opzichte van de vorige druk:
-geheel geactualiseerd aan de hand van opmerkingen en vragen van studenten, collega’s en recensenten waarbij de nadruk is komen te liggen op kritisch redeneren;
-actuele voorbeelden;
-aandacht voor verschillende argumentatieschema’s en evaluatie daarvan;
-richtlijnen voor beoordeling van verschillende claims, Bradford Hill -criteria, wetenschappelijke richtlijnen en nauwkeurig taalgebruik middels precisering en specificering;
-een nieuwe opmaak welke het boek geschikter maakt voor zelfstudie.
Dit boek stelt studenten verpleegkunde en gezondheidsstudies en beroepsbeoefenaars in deze sectoren in staat om hun claims niet alleen goed te onderbouwen, maar ook effectief voor het voetlicht te brengen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het model Toulmin. Dit model is te gebruiken als een argumentatiemodel (hoe kun je de ander overtuigen van jouw standpunt) en als een analysemodel (op grond waarvan is deze claim acceptabel?).
Specificaties
Lezersrecensies
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan