Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Boeken
  • Managementboeken
  • Summaries
  • Alle boeken
Seminars + Trainingen
  • Live events
  • Online training
  • Alle programma's
Periodieken
  • Uw periodieken
  • Ons assortiment
Boekseries
  • Uw serieabonnementen
  • Ons assortiment
Online magazine
  • Actueel
  • Interviews
  • Opinie
  • Recensies
  • Alle artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.
Boeken Verandermanagement Hoe ruikt verandering?
Hoe ruikt verandering?
Hoe ruikt verandering?
Peter Terlouw Peter Terlouw is verandermanager bij de rijksoverheid. Momenteel is hij programmamanager interdepartementale samenwerking subsidieverlening. Meer over de auteurs
Lees het volledige artikel
Peter Terlouw, Mark van Twist

Hoe ruikt verandering?

Het verstaan van veranderaars

Paperback Nederlands 2014 9789462364349
Verkooppositie 6771
Paperback | NL € 29,00 E-book | Nederlands € 26,00
Op werkdagen voor 23:00 uur besteld, volgende dag in huis
29,-
In winkelwagen
Samenvatting Specificaties Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Stel, u heeft als adviseur of manager de ambitie om iets te veranderen. 'Iets' kan daarbij van alles zijn: de organisatiecultuur, de bedrijfsstrategie, de sturingsfilosofie, de personeelsopbouw, de politieke sensitiviteit van de leiding, de veranderbereidheid bij medewerkers, het maatschappelijk draagvlak in de omgeving. Het maakt niet uit, vult u zelf maar in. Taal vormt voor het realiseren van die ambitie uw grondstof, halffabricaat en eindproduct.

Als u iets wilt veranderen, doet u onvermijdelijk een beroep op uiteenlopende taalregisters: de taal van de organisatie waar u verandering wilt bewerkstelligen, maar ook de vaktaal die gangbaar is binnen de veranderprofessie en daarnaast wellicht uw eigen - meer of minder bewust ontwikkelde - taal. Soms sluiten de taalregisters mooi op elkaar aan, maar soms ook zit er duidelijk ruimte tussen. Vaktaal is daarbij vaak vrij dwingend, maar juist ook uw vermogen om eigen (tijdelijke) taal te ontwikkelen kan bij het bewerkstelligen van verandering verschil maken, omdat we niet alleen zeggen wat we zien maar ook zien wat we zeggen: de dingen pas scherp zien als we in staat zijn ze onder woorden te brengen.

Vaktaal biedt belangrijke concepten, methoden en modellen voor het bewerkstelligen van verandering. Tegelijk schiet dat taalregister vaak tekort waar kwesties die er echt toe doen de stilte worden ingeduwd. De inzet van dit 'werkboek' is om de stilte (weer) een stem geven: verandering begrijpen en waar nodig helpen bewerkstelligen door een vaak nog onopgemerkte stilte hoorbaar te maken, door er een stem aan te geven. Methodisch, overwogen en doordacht. En ook: zoekend, intuïtief, instinctief en daarmee ook echt persoonlijk.

Specificaties

ISBN13:9789462364349
Trefwoorden:veranderen, veranderkunde
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:129
Uitgever:Boom Juridische Uitgevers
Druk:1
Verschijningsdatum:8-1-2019
Hoofdrubriek:Verandermanagement

Expertrecensies (2)

Marloes Hoekman | 2 december 2014
De voorkant van ‘Hoe ruikt verandering?’ – veelkleurige specerijen – en de combinatie met de titel zorgde bij mij voor nieuwsgierigheid. Want hoe ruikt verandering eigenlijk? De ondertitel (‘Het verstaan van veranderaars’) impliceert dat er bij verandering nog meer zintuigen komen kijken.Lees verder
Louis Thörig | 25 september 2014
‘Hoe ruikt verandering?’ van Peter Terlouw en Mark van Twist gaat over de toepasbaarheid van verschillende taalregisters in al hun toonaarden om een verandertraject begrijpelijk en soepel te laten verlopen. Als je met succes een verandering in een organisatie wilt doorvoeren, gebruik je als veranderaar enerzijds de taal en termen die management en medewerkers gewend zijn te spreken - de organisatietaal - en anderzijds pas je professionele vaktaal toe uit het verandermanagement of misschien zelfs je eigen taal als het nodig is om zaken te verduidelijken.Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!
Schrijf een recensie

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Peter Terlouw

Peter Terlouw is verandermanager bij de rijksoverheid. Momenteel is hij programmamanager interdepartementale samenwerking subsidieverlening. Daarvoor werkte hij in zowel management- als adviesfuncties aan het realiseren van complexe organisatie- en beleidsveranderingen (o.a. bij het ministerie VWS, de Gezondheidsraad, de Provincie Zuid-Holland).

Andere boeken door Peter Terlouw

Bekijk alle boeken

Over Mark van Twist

Mark van Twist is hoogleraar Bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en wetenschappelijk directeur van de postmasteropleiding Internal Auditing & Advisory bij dezelfde instelling. Daarnaast is hij decaan en bestuurder van de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur (NSOB) in Den Haag. Hij doet niet alleen onderzoek naar besturen, organiseren en adviseren, maar heeft daar in de praktijk zelf ook veel ervaring mee, onder meer als lid in buitengewone dienst van het College van de Algemene Rekenkamer en als voorzitter of lid van diverse raden van toezicht en adviescommissies.

Andere boeken door Mark van Twist

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Voorwoord

1. Verstaan van/voor veranderaars
1.1 Taal voor verandering
1.2 De veranderaar: snappen is ontsnappen
1.3 In zeven stappen naar een eigen verandertaal?
1.4 Een werkboek: verandering mee-maken
1.5 Verantwoording bij deze hertaling

2. Hoe ruikt verandering?
2.1 Een merkwaardige vraag
2.2 Een vraag, twee antwoorden
2.3 Opbrengsten van een omweg
2.4 Betekenissen blootleggen (of: in woorden vangen)
2.5 Stem geven aan de stilte …

3. Paradoxen van professionalisering
3.1 Een cynische gedachte
3.2 Scholing: aanleren is (ook) afleren
3.3 Taal van het tekort
3.4 De buitenstaander en de afvallige
3.5 Ontmaskeren van de onschuld
3.6 Herstel van stemverhoudingen
3.7 Een geruststellend weten

4. Woordenwerk
4.1 Ver-talen is ver-raden
4.2 Strijd om taal
4.3 De verstaanbaarheidsdriehoek: een (wegwerp)model
4.4 Bewegingen maken
4.5 Wat standhoudt, is waar

5. De praktijk die terugpraat
5.1 Wat zegt u?
5.2 Sprakeloze en stilzwijgende taal
5.3 Jezelf op het spel zetten: ont-zeggen als onmogelijkheid
5.4 Zoek en vervang
5.5 Nieuwe registers opentrekken (of: woorden die werken)
5.6 En weer wegwerpen …

Intermezzo – Een illustratie van het zesstappenplan: conceptuele lenigheid

6. Zeggen is zijn: verandering (eigen) maken
6.1 Bewegingsleer en veranderkunde
6.2 Meesterschap over model en methode
6.3 Wat je zegt, ben je zelf
6.4 Methodologie ‘eigen maken’
6.5 Een herkenbare handtekening zetten

7. Welk boek las u?

Annex: Stemmen die op de achtergrond meepraten
-Literatuur, met of zonder hoofdletter
-Verstaan van/voor veranderaars
-Hoe ruikt verandering?
-Paradoxen van professionalisering
-Woordenwerk
-De praktijk die terugpraat
-Zeggen is zijn: verandering (eigen) maken
-Welk boek las u?

Over de auteurs

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Traag versnellen
    Arend Ardon
    Traag versnellen
    € 25,00
  • Doorbreek de cirkel!
    Arend Ardon
    Doorbreek de cirkel!
    € 23,99
  • Doen wat werkt
    Coert Visser
    Doen wat werkt
    € 28,99
  • Leren veranderen
    Hans Vermaak
    Leren veranderen
    € 59,95
  • Onze ijsberg smelt!
    John Kotter
    Onze ijsberg smelt!
    € 20,00
  • De 4 disciplines van uitvoering
    Sean Covey
    De 4 disciplines van uitvoering
    € 25,00

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
Meer dan alleen managementboeken
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2021 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Hoe ruikt verandering?

        Hoe ruikt verandering?
        Peter Terlouw , Mark van Twist
        /