Lees verder
Esther Janssen is founder en managing director van Culture-Inc., een trainings- en consultancybureau dat expats, zakenreizigers en teams ondersteunt bij het werken met andere culturen.
Meer over Esther JanssenZakendoen van hier tot Tokio
Slagen of falen bij cultuurverschillen
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789463192187Samenvatting
Organisatietalent, samenwerkend vermogen en een vermaarde handelsgeest. Met deze typische kwaliteiten boeken de meeste Nederlandse professionals veel succes bij het internationaal zakendoen. Tegelijk hebben zij de neiging om anderen hun normen op te leggen bij het oplossen van problemen en het nemen van verantwoordelijkheid.
Nederlanders gaan opmerkelijk eigenzinnig en tot op zekere hoogte naïef te werk in het buitenland. Zij zijn te goed van vertrouwen en dit kan leiden tot een verkeerde inschatting van de buitenlandse partner of zakelijke situatie. Ook hebben Nederlanders weinig gevoel voor verhoudingen en decorum, terwijl dit in veel culturen belangrijk wordt gevonden.
Het boek laat aan de hand van vele herkenbare, en soms hilarische praktijkvoorbeelden zien waar we de plank misslaan en hoe we de kans op buitenlandse successen kunnen vergroten, zowel ver weg als dichter bij huis. Want ook in eigen polder is het kunnen omgaan met cultuurverschillen een ‘must'.
'Ik heb dit boek met genoegen gelezen en, ondanks dat ik over de grens mijn best deed, heb ik toch weer moeten vaststellen dat ik de nodige vergissingen heb gemaakt. Die had ik kunnen voorkomen als dit boek eerder was verschenen.' - Prof. dr. Leen Pape RA RO CIA, Nyenrode Business Universiteit
'Dit boek biedt een schatkist vol praktische tips en verhalen over cultuurverschillen en hoe hiermee om te gaan. Niet eerder kwam ik een boek over internationaal zakendoen tegen met zoveel herkenning. Een niet te missen onderdeel kennis en kunde voor iedere Nederlander die zaken doet – of wil doen – in het buitenland.' - Maria van der Heijden, directeur MVO Nederland
'Elke interactie van twee culturen vormt een krachtenveld. Als je als onderneming en persoon succesvol wilt zijn met internationaal ondernemen, zorg er dan voor dat je dit krachtenveld in kaart brengt en leert managen. Dit heldere boek verschaft je veel inzicht en duidelijkheid om je wijze lessen mee te geven op weg naar bewust bekwaam leiderschap.' - Bart Jan Koopman, directeur Evofenedex
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Esther Janssen
Inhoudsopgave
Inleiding
DE NEDERLANDSE CULTUUR IN PERSPECTIEF
1. De Nederlandse cultuur
1.1 Van VOC tot Singapore aan Zee: de oorsprong van de Nederlandse handel
1.2 Het Nederlandse DNA
1.3 De vijf beginselen
2. Een internationale vergelijking
2.1 De Nederlander door een buitenlandse bril
2.2 Culturen wereldwijd: het Lewis-model
2.3 Nederland en zijn buren: België, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland
2.4 Over de grens
SUCCES EN FALEN IN HET BUITENLAND
3. Afspraak is afspraak
3.1 Succesfactor: Betrouwbaarheid
3.2 Faalfactor: Naïviteit
4. Gewoon doen
4.1 Succesfactor: Handelsgeest
4.2 Faalfactor: Geen gevoel voor verhoudingen
5. Eerlijk is eerlijk
5.1 Succesfactor: Sociaal betrokken
5.2 Faalfactor: De Nederlandse directheid
6. Dat lossen we op
6.1 Succesfactor: Open-minded en creatief
6.2 Faalfactor: Probleemgericht
7. Regel het maar
7.1 Succesfactor: Organisatievermogen
7.2 Faalfactor: Delegeren van verantwoordelijkheid en initiatief verwachten
TOEKOMSTBESTENDIG
8. Van VOC naar Singapore aan zee: De polder internationaliseert
8.1 Koploper in internationaal ondernemen
8.2 Nieuwe Nederlanders
9. Cultureel verantwoord ondernemen
9.1 Culturele dimensies
9.2 Cross-culturele competenties
9.3 Aanpassen of niet?
Bronvermelding
Dankwoord
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan