Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte rondom de feestdagen zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen
, ,

Communicatie van organisaties

Handboek public relations

Paperback Nederlands 2012 9789491560019
Verkooppositie 7219
Vandaag voor 17:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Overheden, non-profitorganisaties en commerciële bedrijven moeten voortdurend communiceren om in evenwicht te blijven met hun omgeving. Afstemming is nodig omdat die omgeving steeds sneller verandert. Moderne organisaties proberen niet alleen te beïnvloeden, ze luisteren mee en participeren in gesprekken die consumenten voeren. Dit handboek biedt inzichten en richtlijnen, gebaseerd op actuele ontwikkelingen, die van belang zijn voor de communicatie van organisaties.

Deze zesde, geheel herziene editie van dit boek heeft een nieuwe titel: 'Communicatie van organisaties'. 'Communicatie' is in onze visie veel breder dan 'Public Relations' en beter van toepassing op het nieuwe handboek dat het belang en mogelijkheden van communicatie voor organisaties laat zien. In het eerste deel komt de theorie aan bod en vind je een overzicht van actuele ontwikkelingen in het vakgebied. Het tweede deel biedt concrete handvatten en verdieping. Dit maakt het boek relevant voor studenten en vakgenoten.

De opzet van het nieuwe boek 'Communicatie van organisaties' is trouw gebleven aan de succesformule van eerdere edities. Ieder hoofdstuk is door een specialist in het betreffende onderwerp geschreven. Dat heeft geresulteerd in een rijk boek, gevarieerd aan inhoud, actueel en fundamenteel, met een veelheid aan inzichten en handige tips.

‘Een aanrader voor professionals voor wie communicatie een belangrijk aspect vormt van het dagelijkse werk.’
Noelle Aarts, hoogleraar Strategische Communicatie (de ‘Logeion’ leerstoel)

‘Voor mij is en blijft dit ‘het grote blauwe boek’… Het boek is al 25 jaar een begrip. Mede dankzij het blauwe boek ben ik tijdens mijn studententijd enthousiast geraakt over het communicatievak. Het vormt een uniek overzicht van de verbreding, verdieping en vernieuwing van het communicatievak.’
Ron van der Jagt, bestuursadviseur en partner bij de Reputatiegroep en voorzitter van Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie van Communicatieprofessionals

‘Een ‘must read’ voor iedere zich continu ontwikkelende communicatieprofessional, dankzij een zorgvuldige keuze uit de inzichten en ontwikkelingen die nu belangrijk zijn.’
Bart de Vries, directeur HvdM PR/PA en redacteur van 5e editie Handboek PR

Specificaties

ISBN13:9789491560019
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:540
Druk:6
Verschijningsdatum:3-8-2012

Expertrecensies (1)

Nico Jong | 5 oktober 2012
Voor mensen die al wat langer in het vak meelopen: de 'grote blauwe' is niet meer. De vorige druk van het 'Handboek Public Relations' kreeg al een veel handzamer formaat en was nog ingenaaid, zoals het een handboek betaamt. De zesde druk is een gelijmde paperback die inhoudelijk geheel vernieuwd is.Lees verder

Lezersrecensies

2.8 van de 5
10 stemmen
2
0
4
2
2

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Erik Blokland

Erik Blokland werkt bij Avans Hogeschool in Breda. In 2011 is daar onder zijn leiding een voltijdopleiding communicatie gestart. Daarnaast voert hij als freelancer regelmatig communicatieadvies en trainingsklussen uit. Zijn opvatting is dat de communicatieprofessional anno nu lef moet tonen. Hij/zij moet zich bemoeien met de koers van de organisatie en niet moet zeuren over zijn/haar positie. Verstand van communicatie betekent voor Erik dat de communicatieadviseur gefundeerd te werk gaat en in ieder geval verstand heeft van menselijk gedrag. Erik werkte eerder voor communicatieadviesbureaus (Berenschot en Maatschap voor communicatie) en voor Wageningen Universiteit en Hogeschool Utrecht. Daarnaast is hij verbonden aan het Centrum voor Communicatie en Journalistiek waar hij samen met anderen vorm gaf aan de opleiding: Inspiratie voor ervaren communicatieprofessionals. Hij was ook enige jaren actief binnen het trendteam van de beroepsvereniging Logeion. Erik studeerde af bij de leerstoel Strategische communicatie aan Wageningen Universiteit.

Andere boeken door Erik Blokland

Over Monique Neyzen

Monique Neyzen zit ruim 25 jaar in het communicatievak en is vooral actief op het snijvlak tussen communicatie, beleid en organisatie. Ze adviseert bij participatie- en veranderprocessen, postioneringsvraagstukken, stuurt de communicatie aan, werkt aan de professionalisering van communicatieteams en geeft trainingen op maat. Ze stond aan de wieg van interactieve beleidsvorming bij het Rijk en is sindsdien gefascineerd door overheidscommunicatie en participatieprocessen. Na haar studie Communicatiewetenschappen heeft ze voor dienstverlenende bedrijven, de zorgsector en vooral de overheid gewerkt. In 2000 startte ze Neyzen Communicatie Advies & Management voor interim-communicatiemanagement, communicatieadvies en strategie, procesbegeleiding en training (www.neyzen.nl). Daarnaast is ze redacteur van dit handboek, organisator van de Galjaardlezing en verbonden aan de Academie voor Overheidscommunicatie, SRM, ROI en de Communicatiepool van het Rijk.

Andere boeken door Monique Neyzen

Over Sonja Wagenaar

Sonja Wagenaar is sinds 2007 adviseur bij adviesbureau HvdM PR/PA. Daarvoor was zij docent Communicatietheorie aan de Hogeschool Leiden en adviseur bij Schuttelaar & Partners, waar zij zich specialiseerde in maatschappelijke communicatie. Zij studeerde cum laude af in Communicatiewetenschap en Sociale psychologie aan de Universiteit van Amsterdam.

Andere boeken door Sonja Wagenaar

Inhoudsopgave

Voorwoord

DEEL 1: DE THEORIE
1. Inleidend hoofdstuk. De wereld en het vakgebied in ontwikkeling
2. Wat beweegt mensen? Gedrag, beïnvloeding en communicatie
3. Reputatiemanagement. Bouwen aan vertrouwen, voorkeur en verbinding
4. De verandering kleurt de communicatie. Het belang van meervoudigheid en de valkuil van klantvriendelijkheid
5. Het belang van onderzoek
6. Belevingscommunicatie. Het belang van emotie
7. Het belang van ethiek. Moreel verantwoord handelen
8. Sociale media. Het gaat niet over technologie, maar over conversaties tussen mensen

DEEL 2: DE PRAKTIJK
1. Onderzoek en analyse in de praktijk. Kijken en luisteren als basis voor harde gegevens
2. Accountability van communicatie. Verantwoordelijkheid nemen
3. Positioneren. De strijd om het brein
4. Alles draait om de boodschap ... Over opvallen, overkomen en overnemen
5. Belnvloeding. Van frame tot spin (wat, waarom, hoe)
6. Tijd voor storytelling. Storytelling en veranderen
7. Succesvol vormgeven van informatie. Verleiden met woord en beeld
8. Issuesmanagement. Macht over meningsvorming
9. Crisiscommunicatie. 'The stronger the wood, the straighter the arrow'
10. Mediarelaties zijn maatwerk. Het zijn net mensen
11. Public affairs
12. Financiele communicatie. Van informeren naar dialoog
13. Campagne voeren. Het individu meer centraal
14. Arbeidsmarktcommunicatie. Organisaties als werkgever profileren
15. Participatie. Invloed van burgers en professionals in beleid
16. Verandercommunicatie in organisaties. Een praktische aanpak
17. Opdrachtgeverschap. Tussen dirigent en taxiklant
18. De professionele communicatieafdeling. Een sleutel tot succes

Dankwoord
Over de auteurs

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Communicatie van organisaties