Morele grip
Een theorie en agenda voor de bedrijfsethiek
Paperback NL 2022 1e druk 9789493012158Samenvatting
De vrije markt is inmiddels overal en haar rol in onze samenleving en persoonlijke leven lijkt groter dan ooit. De voordelen daarvan zijn moeilijk te overschatten: we zijn rijker en hebben meer individuele vrijheid dan ooit tevoren. Tegelijkertijd lijkt er op veel vlakken iets uit de hand te lopen. Ongelijkheid neemt toe, veel mensen raken psychologisch in de problemen en er dreigt een ecologische crisis. En dan is er nog een coronavirus dat onze economie aan een stresstest onderwerpt. Volgens Jelle van Baardewijk stelt deze situatie ons voor de morele vraag: Hoe willen wij eigenlijk leven? En hoe kunnen we onze economie weer meer inrichten conform onze opvattingen van goed en slecht? In deze openbare les verkennen we de mogelijkheden om weer grip te krijgen onze globale vrijemarkteconomie. Morele grip vormt de blauwdruk voor het onderzoek aan het lectoraat bedrijfsethiek bij het Kenniscentrum Business Innovation. Dit kenniscentrum heeft als overkoepelend thema de snel veranderende economie en de manieren waarop ondernemers daarin kunnen handelen. Hoewel deze openbare les ingaat op fundamentele filosofische vragen over het goede, culmineert zij in een praktische handleiding voor ondernemers die morele leiders willen zijn.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan