ADHD macht en misverstanden
Paperback NL 2023 9789493272323Samenvatting
Ruim tien jaar geleden, in 2012, deed het boek Hoe voorkom je ADHD? Door de diagnose niet te stellen veel stof opwaaien. Laura Batstra schreef dit boek vanuit grote zorgen over het gemak waarmee kinderpsychiatrische classificaties en medicijnen uitgedeeld werden. In het psychiatrisch centrum waar ze werkte was geen ruimte voor kritiek op dit beleid, reden voor Batstra om ontslag te nemen. Tegen de heersende hersenmode in, beargumenteerde ze dat het beeld van ADHD als hersenziekte simplistisch en achterhaald was, en ten onrechte in stand werd gehouden door partijen die daar belang bij hadden. Batstra bepleitte een kindvriendelijke aanpak van druk, dwars en dromerig gedrag, die onnodige ADHD-classificaties voorkomt.
Sinds 2012 is de ADHD-wereld voortdurend in beweging. Daarom verscheen in 2017 een grondig herziene en aangevulde update van Hoe voorkom je ADHD? onder de nieuwe titel ADHD: macht en misverstanden. Nu, zes jaar later, is er weer veel veranderd. Sommige invloedrijke ADHD-adepten van weleer zijn honderdtachtig graden gedraaid in hun visie, terwijl anderen vasthouden aan oude hersenmythes. In deze nieuwe volledig geactualiseerde herdruk met twee nieuwe hoofdstukken geeft Batstra een helder overzicht van de huidige stand van zaken betreffende ADHD, macht en misverstanden.
Prof. dr. Laura Batstra (1973) is afgestudeerd als psycholoog en gepromoveerd in de Medische Wetenschappen. Ze is hoogleraar Orthopedagogiek bij de faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Studenten verkozen haar meerdere keren tot de docent van het jaar. Vanuit haar leerstoel doet ze onderzoek naar overmedicalisering en manieren om dit fenomeen te bestrijden.
Specificaties
Lezersrecensies
Mensen die dit kochten, kochten ook...
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan