Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Gevecht om het maagaandeel (verkeerd om gebonden)

Kanaal-gebruiksmomentparadox

Gebonden Nederlands 2003 9797090003158
Verwachte levertijd ongeveer 4 werkdagen

Samenvatting

Het out-of-homekanaal is jarenlang 'hot' geweest. Ondanks het ontbreken van goede en gedegen cijfers stortten veel bedrijven zich op dit kanaal. Er verschenen regelmatig artikelen dat dit kanaal vijftig procent marktaandeel zou kunnen halen. In het boek 'Gevecht om het maagaandeel' laat Frank Quix, docent aan de Rijksuniversiteit Groningen en adviseur bij Q&A, zien dat het out-of-homekanaal niet zo'n succes wordt als velen ons (hebben) willen laten geloven.

Maar belangrijker nog is dat Quix van mening is dat foodmarketeers überhaupt het kanaaldenken moeten loslaten. In zijn optiek draait het bij de aankopen van food om tijdsperceptie en de plek van aankoop: samengevat in het consumoment. Spelers die in staat zijn om consumenten door middel van heldere concepten op ieder moment van de dag te bedienen, hebben een grote kans om de alsmaar feller wordende strijd om het maagaandeel te winnen.

Quix heeft zijn visie prikkelend op papier gezet. Het boek is niet alleen een theoretische analyse, maar vooral ook een boek dat professionals uit de foodbranche aan het denken zet.

Specificaties

ISBN13:9797090003158
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:124
Verschijningsdatum:20-6-2003
Hoofdrubriek:Marketing

Expertrecensies (1)

de Ridder | 20 juli 2006
De titel 'Het gevecht om het maagaandeel' wekt de indruk dat het hier gaat om een boek dat handelt over de behandeling van bolemie- en obesitas-patiënten. Maar direct na de inleiding wordt het de lezer duidelijk dat er een serieus gevecht wordt gevoerd om de maaginhoud van de consument.Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Frank Quix

Frank Quix groeide op in een detailhandelsgezin en studeerde Bedrijfskunde en Accountancy aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij startte zijn carrière als accountant bij Moret Ernst & Young (EY), later maakte hij de overstap naar Deloitte. Sinds 2003 is hij managing director en partner van Q&A Insights & Consultancy, een adviesbureau voor retail. Dit bureau is sinds 2012 memberfirm van de Ebeltoft Group, waar Quix in 2019 bestuursvoorzitter is geworden. Quix geeft sinds 1996 les aan universiteiten, eerst aan de Rijksuniversiteit Groningen en vanaf 2005 aan de Universiteit van Amsterdam, waar hij is verbonden aan de Anton Dreesmann Leerstoel voor Retailmarketing. Quix is een veelgevraagd spreker op congressen in binnen-en buitenland en geeft regelmatig workshops, incompany opleidingen bij retailers en retailgerelateerde organisaties. In 2019 verscheen de 7e druk van zijn boek Retailmarketing. Dit boek behandelt het strategische en tactische retailmarketing-proces. Andere boeken van zijn hand zijn: Gevecht om het maagaandeel, 10 retail paradoxen en een bundeling van columns die eerder zijn verschenen in vakbladen.

Andere boeken door Frank Quix

Inhoudsopgave

Voorwoord
Inleiding

1. De consument: iedere Nederlander past in een hokje
1.1. Van zuilen naar mentaliteitsgroepen
1.2. Mentaliteitsgroepen
1.3. Consumententrends

2. Over markt- en maagaandelen
2.1. Levensmiddelenmarkt
2.2. Retail
2.3. Wie strijden er om het maagaandeel

3. Out-of-home: op weg naar het consumoment
3.1. De ogenschijnlijke opkomst van het out-of-homekanaal
3.2. Het toverwoord 'out-of-home' is uitgewerkt
3.3. Weg met de kanalen

4. De gebruiksmomenten en de strijd om het maagaandeel
4.1. Ontbijt: jongeren laten het liever links liggen
4.2. Tussendoor 's ochtends
4.3. Lunch
4.4. Tussendoor 's middags
4.5. Diner

5. Gezondheid
5.1. Gezondheid dreigende factor bij de strijd om maagaandeel
5.2. Wie eet de vette hap
5.3. Nederlanders dijen alsmaar verder uit
5.4. Accijnzen op voeding zijn ongezonde ontwikkeling

6. Van categoriemanagement naar consumoment management
6.1. Het consumoment moet centraal staan
6.2. Multichannelaanpak in plaats van channelmarketing
6.3. Winkels moeten aansluiten op de gebruiksmomenten
6.4. De kanaal-gebruiksmomentparadox

7. Methodologie
7.1. Gevecht om het maagaandeel, onderzoek
7.2. Het mentality-onderzoek

Index van de figuren, grafieken en tabellen

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Gevecht om het maagaandeel (verkeerd om gebonden)