Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.

Nieuws

Pierre Spaninks | 21 september 2015 | 2-3 minuten leestijd

Expeditie #MB2016: Welke criteria legt de jury aan?

De speurtocht naar het nieuwe Managementboek van het Jaar is in volle gang. Jurylid Pierre Spaninks houdt een blog bij over zijn ervaringen. Vorige week: Welke boeken dingen mee naar de titel? Deze week: Welke criteria legt de jury aan?

Laten er nou eens 200 titels overblijven nadat alle managementboeken zijn afgevallen die niet oorspronkelijk in het Nederlands zijn geschreven, die niet meer zijn dan een bundeling van eerder gepubliceerde artikelen, die specifiek voor het onderwijs zijn geschreven of die zich uitsluitend op een enkele branche richten.

Dan begint de eerste taak van de jury voor het Managementboek van het Jaar: die toren terugbrengen tot een stapel van om en nabij de 50 die met goed fatsoen op de longlist kunnen. Welke criteria legt de jury daarbij aan? Of het een goed voorteken is weet ik niet, maar dit jaar was daar amper discussie over.

We willen boeken zien die relevant zijn voor de praktijk van management en organisatie. In de ruimste zin des woords, dus inclusief aanpalende terreinen als ondernemerschap, bestuur en toezicht. We willen boeken die actueel zijn. Of althans: die blijk geven van enig besef van de wereld zoals die zich nu aan ons voordoet. Boeken ook die bestendig zijn, en dus niet volgend jaar al weer in de ramsj kunnen. Nota bene: dit is geen tegenstelling met het vorige criterium.

We willen boeken zien die origineel zijn, dat wil zeggen: die zich onderscheiden door hun onderwerp, door hun invalshoek, door de cases waar ze naar verwijzen. We willen boeken die daarnaast ook onderbouwd zijn, waar empirisch onderzoek aan ten grondslag ligt en theoretische reflectie. Wat best mag blijken uit een gedoseerd gebruik van voetnoten en een literatuurlijst.

We willen boeken zien die leesbaar zijn, wat niet hetzelfde is als Jip-en-Janneke maar in elk geval wat anders dan onnodige krompraat en boeventaal. En we willen boeken, ten slotte, die goed verzorgd zijn: liefst een lust voor het oog, en dan op zo'n manier dat de vorm de functie ondersteunt. Nota bene: dat kan en dat moet ook met een e-boek.

De titels die op de meeste van deze criteria behoorlijk scoren (zeg: gemiddeld een voldoende en geen dikke onvoldoendes) verdienen een plekje op de longlist. Die wordt medio januari gepubliceerd. Dan volgt de tweede opgave voor de jury: de slag naar de shortlist met 5 titels, die de maand daarop wordt gepubliceerd. Daar komen de boeken op die bij nadere beschouwing het hoogst scoren op de belangrijkste criteria.

De derde, finale opgave voor de jury is uiteraard: het eens zien te worden over dat ene boek dat door de voorzitter mag worden uitgeroepen tot Managementboek van het Jaar 2016. Welke titel dat is van welke auteur, hoort u 21 april op het traditionele Managementboekengala.

Volgende week in dit blog: Trends in het boekenaanbod

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden