Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Arjen Sernee | 11 juni 2018 | 3-4 minuten leestijd

De weg naar tevredenheid

Niemand is heilig en geen enkele sterveling heeft een goddelijke status van perfectie. Dus is er voor iedereen ruimte voor verbetering. Ga je het beter doen, dan heeft dat meteen een positief effect op je tevredenheid. Uit onderzoek blijkt ook dat de meer tevreden mens succesvoller, gezonder, actiever en socialer is.

Uit mijn praktijkervaringen als psycholoog blijkt dat cliënten/mensen op de vraag waar het om gaat in het leven, het antwoord geven dat zij gelukkig willen zijn, plezier willen hebben, in balans willen zijn, dus meer tevreden willen zijn. Niet alleen winst voor jezelf, maar ook voor bedrijven. De mensen in je bedrijf zijn voor een belangrijk deel bepalend voor de resultaten. Des te productiever (actiever), gezonder (minder ziekteverzuim) en socialer (beter samenwerken met collega’s en klanten) je werknemers handelen, hoe groter de winst. Een win-win situatie voor de werknemer en werkgever.

In mijn boek De weg naar tevredenheid geef ik je meer inzicht in hoe je gedrag en je denken tot stand komt. Socrates zei het al: ken uzelf. Want: meer bewustwording en inzicht in jezelf (en vanuit de leidinggevende meer inzicht in het handelen van jezelf en werknemers) maakt dat er ruimte ontstaat voor herkenning, bewustwording en uiteindelijk verandering in meer functioneel en tevreden gedrag.

In mijn zeer praktische boek wordt onder andere ingegaan op oorzaken van je gedrag, waarbij genetische factoren, beïnvloeding vanuit de opvoeding en omgeving een belangrijke rol spelen. De genoemde oorzaken resulteren in vijf typen patronen of strategieën van handelen, die grof uitgesplitst kunnen worden in de meer aanvallende/bepalende vorm, de meer ontwijkende/wegcijferende vorm en de constructieve vorm.

Het uitgangspunt is dat het rekening houden met de eigen belangen, net zo essentieel is als het rekening houden met de belangen van de ander. Hoe kunnen we met de goede intentie en op constructieve wijze een gezamenlijke weg vinden die voor beide in de gewenste opbrengsten resulteren? Dan pas ontstaat de echte tevredenheid. Iemand die altijd maar ja zegt, alle ballen omhoog houdt, geen grenzen aangeeft (de meer ontwijkende/wegcijferende vorm) vernietigt zichzelf en degene die macht uitoefent, verbaal manipuleert/overstemt (de meer aanvallende/bepalende vorm) vernietigt (de relatie met) de ander en uiteindelijk zichzelf.

Door het ontstane inzicht in de minder functionele vormen van handelen (lees: met als opbrengst minder tevredenheid) krijgt de lezer de wil om te veranderen omdat de weg wordt gewezen hoe je meer tevredenheid kunt bereiken ofwel hoe je je klachten kan verminderen. Aan de andere kant wordt de manager of leidinggevende in staat gesteld om gedrag te herkennen en dit functioneel bij te sturen.

Het boek De weg naar tevredenheid is niet het zoveelste geluksboek, maar meer een realistisch boek waarbij concrete en werkbare handvatten gegeven worden om tevredenheid te bereiken in plaats van euforisch geluk na te streven wat in de praktijk voor niemand haalbaar is. Kan je immers elke dag, elke seconde je hele leven gelukkig zijn? Is dat te bereiken en zorgt het streven daarnaar dat je gelukkiger wordt? In de praktijk blijkt dit niet het geval te zijn, sterker nog: dit streven maakt je juist ongelukkiger. Accepteren dat er mindere periodes zijn in het leven, maakt je juist eerder tevreden.

Arjen Sernee heeft 35 jaar ervaring opgedaan bij een groot bedrijf in diverse functies, en werkt sinds 2003 als eigenaar/psycholoog met zijn bedrijf Via Mentalis Consultancy. Zijn instelling in het leven is pragmatisch; met beide benen op de grond. In zijn werk is hij gericht op het verkrijgen van tevredenheid bij de individuele mens en daarmee samenhangend meer rendement voor bedrijven, waarbij het afstemmen en optimaliseren van belangen voorop staat. Hij is de auteur van De weg naar tevredenheid.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden