Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Payoff - The Hidden Logic That Shapes Our Motivations

Vanwege mijn vakgebied lees ik meer marketingboeken dan managementboeken. Het thema ‘motivatie’ is iets wat beide disciplines raakt. Waarom doet de medewerker wel of niet wat jij van hem/haar vraagt? Hoe beïnvloed jij de motivatie van een ander? Zowel een onderwerp voor leiderschap, als voor klantgedrag. Vandaar mijn keuze.

Jeanine Dijkhuis | 7 april 2017 | 1-2 minuten leestijd

Payoff is zo’n boek dat je gemakkelijk tijdens een vliegreis van een paar uur uitleest. Daar is helemaal niets mis mee, want het is lekker compact. De ruim 100 pagina’s zijn makkelijk leesbaar. Op een wijze die je zou kunnen vergelijken met het kijken naar een TED-talk. Niet geheel toevallig; Dan Ariely is een begenadigd spreker op congressen. Voor iedereen die liever leest dan de video’s bekijkt; dit boek is een aanrader. Op beknopte wijze is Ariely in staat het thema Motivatie in brede zin te beschrijven.

Wat zijn de drijvende krachten achter de redenen om iets te doen? Voor jezelf of voor iemand anders. De verschillen zitten bijvoorbeeld in te verwachten tegenprestaties tot belangeloze medewerking om iets voor een ander te kunnen betekenen. Motivatie vanuit medemenselijkheid en/of het eigen plezier. De auteur geeft treffende voorbeelden over investeringen in tijd, geld en inzet. Van personen en bedrijven. Handig om te gebruiken bij veranderingsprocessen. Met tips voor het wijzigen van je eigen mentale hokje; een soort omdenken.

Als het er op aan komt, weten we eigenlijk niet zoveel over in- of extrinsieke motivatie. Als marketeer vond ik vooral de in Payoff beschreven experimenten interessant, waarbij werd gekeken welke vorm van beloning het meest gewaardeerd wordt door medewerkers of klanten. De geijkte voorspelling gaat nog wel eens onderuit. Uit de evaluaties is gebleken, dat mensen zich meer verbonden, uitgedaagd en geëngageerd voelen als er voldoende vertrouwen is en men de eigenheid kan bewaren. Dat is bijna baanbrekend in deze tijden van aandacht voor compliance, wet- en regelgeving. Een oproep voor het afrekenen op basis van kwaliteit in plaats van statistieken en kwantitatieve resultaatmeting. Vertrouwen geven blijkt nog altijd inspirerend te werken. Het woord ‘goodwill’ bestaat nog. De inhoud en waarde ervan kun je beïnvloeden, maar blijft afhankelijk van de ander.

Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

Deel dit artikel

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden