Private eigendom, publieke macht
Op weg naar een nieuw feodalisme?
E-book Pdf met watermerkbeveiliging Nederlands 2020 1e druk 9789460947186Samenvatting
Van oudsher proberen liberaal-democratische samenlevingen private en publieke sferen gescheiden te houden. Individuen en bedrijven kunnen privaat handelen op de markt, winst maken en daar de vruchten van plukken. De publieke macht moet daar onafhankelijk van uitgeoefend worden, op democratische basis. Maar die strikte scheiding tussen privaat en publiek staat onder druk. Oligarchen beïnvloeden in veel landen de politiek, door partijdonaties en lobbyactiviteiten. Bedrijven reguleren hun eigen activiteiten, en overheden slagen er in een geglobaliseerde economie lang niet altijd in om daar effectieve controle over te hebben.
In dit boek presenteert Rutger Claassen een filosofische analyse van de relatie tussen privaat en publiek. In het feodalisme waren beide met elkaar verweven, op een ongezonde manier. De moderne, open samenleving ontstond in de 18e eeuw als een reactie daarop. Maar vandaag de dag lijken we een terugval te beleven. Opnieuw vermengen economische en politieke belangen zich, ten koste van burgers. Zijn we aangeland in een ‘neo-feodaal’ tijdperk? En hoe daarop te reageren?
Voor iedereen die wil begrijpen hoe politiek en economie elkaar beïnvloeden, en hoe een filosofische blik ons daarbij kan helpen.
Trefwoorden
politieke filosofie private eigendom publieke macht feodalisme neo-feodalisme democratie liberalisme economische ethiek oligarchie economie politiek lobbying overheid filosofie globalisering maatschappij samenleving bedrijfsregulering machtsverhoudingen politieke macht staatstheorie markteconomie partijdonaties bedrijfsethiek
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Luik 1: Het feodalisme 11
Luik 2: Het liberalisme 15
Luik 3: Marx en het reële marxisme: vernietiging van de scheidslijn 20
Luik 4: Politieke macht in private handen 25
Luik 5: De (quasi-)publieke macht van bedrijven 32
Conclusie 37
Dankwoord 39
Eindnoten 43
Bibliografie 51
Over de auteur 59
Anderen die dit e-book kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan