Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Distributie besturing webshops: van push naar pull

Webshoplogistiek onderzoek 2017 (PDF-Download)

E-book Pdf met watermerkbeveiliging Nederlands 2018 1e druk 9789492454324
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Roland Slegers richt zich sinds een aantal jaren op de logistiek voor e-Commerce waarbij hij onderzoek doet naar, publicaties schrijft over en oplossingen ontwikkeld voor de Supply Chain voor e-Commerce en het afleverproces, ook wel 'The Last Mile' genoemd.

Ook is hij docent e-Commerce Logistiek aan de NHTV. Het onderzoek en ontwikkelen van oplossingen resulteerde in december 2010 in de oprichting van DeliveryMatch waar hij directeur en
aandeelhouder van is. DeliveryMatch levert IT oplossingen voor het aanbieden van afleveropties en het verzenden van de online aangekochte producten.

Vanaf 2009 doet Roland Slegers onderzoek naar e-Commerce Logistiek. Zo heeft hij met, onder andere, de Thuiswinkel organisatie in 2009 het eerste consumenten onderzoek naar webwinkel logistiek uitgevoerd en vervolgens in de jaren 2010, 2011, 2012 en 2013 met zijn bedrijf DeliveryMatch de logistiek van webwinkels onderzocht. Eerst nationaal en vanaf 2012 ook internationaal. Verder is hij bestuurslid van de stichting 'Verkiezing Logistieke Webshop van het Jaar' en vLm Community Zuid.

Dit onderzoek is uitgevoerd en geschreven in samenwerking met Johan de Jong. Johan studeerde in 2017 af voor zijn Bachelor Logistiek & Economie op basis van dit in opdracht van en in samenwerking met DeliveryMatch uitgevoerde onderzoek en is nu werkzaam als project manager bij DeliveryMatch.

Specificaties

ISBN13:9789492454324
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:pdf
Aantal pagina's:88
Uitgever:Simtrec
Druk:1
Verschijningsdatum:15-1-2018
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Roland Slegers

Roland Slegers begon zijn carrière op 21-jarige leeftijd als officier bij de Koninklijke Landmacht waar hij zijn eerste managementervaring op deed. Na een aantal jaren heeft hij de overstap gemaakt naar het bedrijfsleven en daar diverse managementposities in, vooral, veranderende omgevingen ingevuld. Begin 2006 heeft hij de keuze gemaakt om met zijn bedrijf Simtrec BV als zelfstandig interim manager/consultant binnen logistieke omgevingen veranderprocessen vorm te geven en te realiseren. Daarnaast coacht hij directie en MT leden van logistieke bedrijven en organisaties op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, leiderschap en communicatie en geeft hij trainingen op dit vlak.

Andere boeken door Roland Slegers

Inhoudsopgave

1. INLEIDING 1
1.1 INHOUDELIJKE INTRODUCTIE 1
1.2 PROBLEEMANALYSE 1
1.3 LEESWIJZER 3

2. VERANTWOORDING 4
2.1 ONDERZOEKSVORM EN DATAVERZAMELINGSMETHODEN 4
2.2 WAARBORGING VALIDITEIT EN BETROUWBAARHEID 4
2.3 TOTSTANDKOMING DATA 5

3. BARRIÈRES VOOR ONLINE CONSUMENT EN KANSEN VOOR WEBSHOPS 6
3.1 ERVARING MET PRODUCTEN/ARTIKELEN KOPEN VIA HET INTERNET 6
3.2 WAT ZIJN REDENEN OM NIET ONLINE TE KOPEN? 7
3.3 HOE WORDEN CONSUMENTEN BLIJ VERRAST DOOR PAKKETBEZORGING? 8
3.4 HOE WORDEN CONSUMENTEN TELEURGESTELD DOOR PAKKETBEZORGING? 8
3.5 CONCLUSIE 9

4. DETAILINFORMATIE LOGISTIEKE SERVICES 10
4.1 IN HOEVERRE WORDT BEPAALDE LOGISTIEKE INFORMATIE GETOOND? 10
4.2 BEST PRACTICES 12
4.3 CONCLUSIE 12

5. AANBOD VAN VERVOERDERS 13
5.1 WELKE VERVOERDERS WORDEN GENOEMD? 13
5.2 WAAR WORDEN DIE VERVOERDERS GENOEMD? 14
5.3 CONCLUSIE 14

6. LANDELIJKE AFHAALPUNTEN EN TEVREDENHEID AFHAALPUNTEN 15
6.1 UIT WELKE (LANDELIJKE) AFHAALPUNTENORGANISATIES KAN WORDEN GEKOZEN? 15
6.2 ERVARING EN TEVREDENHEID CONSUMENT OVER AFHALEN BIJ AFHAALPUNTEN 16
6.3 CONCLUSIE 18

7. LEVERTIJDEN EN CUT-OFF-TIJDEN 19
7.1 LEVERTIJDEN WEBSHOPS 19
7.2 CUT-OFF-TIJDEN WEBSHOPS 21
7.3 WELKE INFORMATIE OVER CUT-OFF-TIJDEN WORDT GETOOND EN WAAR? 23
7.4 GEWENSTE LEVERTIJD VOLGENS DE CONSUMENT 24
7.5 CONCLUSIE 24

8. VOORRAAD- EN LEVERTIJDINFORMATIE BIJ CONCRETE PRODUCTAANKOOP 25
8.1 AANWEZIGHEID VOORRAAD- EN LEVERTIJDINFORMATIE OP PRODUCTNIVEAU 25
8.2 BELANG VOLGENS CONSUMENT OM TE KUNNEN ZIEN OF EEN PRODUCT OP VOORRAAD IS 26
8.3 BEST PRACTICES 27
8.4 CONCLUSIE 27

9. TRACK-AND-TRACE-INFORMATIE 28
9.1 WELKE INFO GEVEN WEBSHOPS OVER TRACK-AND-TRACE VERSTREKT? 28
9.2 DE CONSUMENT OVER TRACK-AND-TRACE 29
9.3 CONCLUSIE 30

10. RETOURZENDEN 31
10.1 BEDENKTIJD WEBSHOPS 31
10.2 MOGELIJKHEDEN OM TE RETOURNEREN 32
10.3 SPECIFIEKE INFORMATIE OVER HET RETOURNEREN 33
10.4 TEVREDENHEID CONSUMENTEN OVER RETOURZENDEN 34
10.5 CONCLUSIE 34

11. BEZORGKOSTEN 35
11.1 DETAILINFORMATIE OVER BEZORGKOSTEN 35
11.2 DREMPELBEDRAGEN 37
11.3 GEHANTEERDE BEZORGKOSTEN 37
11.4 CONSUMENTEN OVER KOSTEN BIJ BEPAALDE AFLEVERSERVICES 38
11.5 CONCLUSIE 39

12. AFLEVERADRESSEN 40
12.1 DETAILINFORMATIE OVER AFLEVERADRESSEN 40
12.2 FLEXIBILITEIT IN AFLEVERADRESSEN 41
12.3 AFLEVERBESTEMMINGEN 41
12.4 CONCLUSIE 42

13. VERGELIJKING WEBONLY EN MULTICHANNEL 43
13.1 AFHAALMOGELIJKHEDEN WEBONLY WEBSHOPS 43
13.2 AFHAALMOGELIJKHEDEN MULTICHANNEL WEBSHOPS 44
13.3 BEST PRACTICES 45
13.4 CONCLUSIE 46

14. AFLEVEROPTIES 47
14.1 AFHAALOPTIES BIJ WEBSHOPS 47
14.2 DAG- EN TIJDVAKOPTIES BIJ WEBSHOPS 49
14.3 DETAILINFORMATIE OVER AFLEVERSERVICES 51
14.4 VOORKEUREN CONSUMENTEN VOOR MANIER VAN BEZORGEN 52
14.5 VOORKEUREN CONSUMENTEN VOOR AFLEVERDAG/-TIJDVAKKEN 53
14.6 CONCLUSIE 57

15. DUURZAAMHEID AFLEVEREN 59
15.1 WENSELIJKHEID DUURZAME VERPAKKING 59
15.2 MOGELIJK KLANTVERLIES BIJ NIET DUURZAAM VERPAKKEN 60
15.3 KEUZE TUSSEN NIEUWE OF GEBRUIKTE DOZEN 60
15.4 CONCLUSIE 61

16. IMPACT OP OMZET EN KOSTEN 62
16.1 IMPACT OP KOSTEN 62
16.2 IMPACT OP OMZET WEBSHOPS 65
16.3 POTENTIEEL IN KOSTENBESPARINGEN EN EXTRA OMZETPOTENTIEEL 66
16.4 CONCLUSIE 68

17. VAN PUSH NAAR PULL 69
CONCLUSIE 70

18. ALGEHELE CONCLUSIE 71
18.1 AFLEVERSNELHEID 71
18.2 AFLEVERLOCATIE 71
18.3 AFLEVERDAG 72
18.4 AFLEVERTIJDVAK 72
18.5 AFLEVERINFORMATIE 73
18.6 BESPARINGSPOTENTIEEL PUSH NAAR PULL 73

19. 15 CONCRETE TIPS OM WEBSHOPLOGISTIEK TE VERBETEREN 76

BIBLIOGRAFIE 82

BIJLAGEN 83
BIJLAGE I: GESLACHT RESPONDENTEN: 2013 VS. 2017 83
BIJLAGE II: LEEFTIJD RESPONDENTEN: 2013 VS. 2017 83
BIJLAGE III: HOOGST VOLTOOIDE OPLEIDING RESPONDENTEN: 2013 VS. 2017 84
BIJLAGE IV: SAMENSTELLING VAN HET HUISHOUDEN: 2013 VS. 2017 84
BIJLAGE V: %-VERDELING BRANCHES WEBSHOPS: ONDERZOEK VS. WERKELIJKHEID 85
BIJLAGE VI: ERVARING MET PRODUCTEN/ARTIKELEN KOPEN VIA INTERNET 85
BIJLAGE VII: HOEVEEL ORDERS (VOOR PRODUCTEN DIE NIET DOOR DE BRIEVENBUS PASSEN) HEEFT MEN DE AFGELOPEN 6 MAANDEN* GEPLAATST BIJ EEN WEBSHOP? 86
BIJLAGE VIII: WAT VOOR AFLEVERDAG EN TIJDVAK, MET BIJBEHORENDE KOSTEN, GENIET UW VOORKEUR? 87
BIJLAGE IX: LIJST MET ONDERZOCHTE WEBSHOPS 88

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Distributie besturing webshops: van push naar pull