Moed in uw organisatie
Van woorden naar daden
Incompany met Andor de Rooy, Marinka Lipsius, Peter van Lonkhuyzen, Judith Budde, Thijs Rijnbergen
Incompany met Andor de Rooy, Marinka Lipsius, Peter van Lonkhuyzen, Judith Budde, Thijs Rijnbergen
Moed in uw organisatie
Van woorden naar daden
Moed in uw organisatie
Van woorden naar daden
Incompany met Andor de Rooy, Marinka Lipsius, Peter van Lonkhuyzen, Judith Budde, Thijs Rijnbergen
Met onder andere...



Over dit incompanyprogramma
Moed om de realiteit onder ogen te zien, ergens voor te gaan staan en te doen wat pijnlijk en lastig is. Hoe zorg je dat managers en leiders werkelijk doen wat nodig is? En hoe stimuleer je gedurfd leiderschap in alle managementlagen? Hoe creëer je een cultuur waarin aanspreken, kwetsbaarheid en tegenspraak volstrekt normaal zijn? Hoe zorg je dat leiders de moeilijkste weg durven te kiezen?
Over deze vragen wordt veel gepraat en vaak worden er mooie plannen gemaakt, maar hoe zorg je dat er ook naar gehandeld wordt? Dus: hoe kom je van woorden naar daden?
Het programma
Moed vergroten vraagt om een persoonlijke - soms confronterende - aanpak zonder al te veel toeters en bellen. Goede gesprekken, pure feedback, persoonlijke aandacht en echte verhalen vormen de basis. De thematiek rondom ‘moed’ leent zich uitstekend voor grote groepen maar ook voor kleinere gezelschappen. Het programma is dan ook een mix van grootschalige interventies en kleinschalige persoonsgerichte sessies waarin het waarmaken centraal staat.
De thema's
Het programma wordt opgebouwd rondom het gedachtegoed van Andor de Rooy waarin vier pijlers van ‘gedurfd leiderschap’ centraal staan:
- Kritieke momenten
- Angst en pijn
- Moed motief
- Gezond verstand
Sprekers





Praktische informatie
Programma
De thema’s zoals die behandeld gaan worden:
1. Kritieke momenten
Moed begint met het onderkennen van cruciale momenten die vaak lastig en pijnlijk zijn, maar waarop een leider wel het verschil kan maken. Moed begint met het onderkennen van deze momenten. De neiging is vaak om niets te doen, te zwijgen of de ernst te bagatelliseren. Door met open vizier kritieke momenten tegemoet te treden, ontkiemt moed. Als zo’n moment wordt vermeden, ontstaat laf leiderschap. De hamvraag is: welke confrontatie gaat de leider uit de weg, maar zou hij wel moeten aangaan? In het programma brengen leiders hun momenten in kaart door 360º-feedback, assessments en scherpe gesprekken.
2. Angst en pijn
Kritieke momenten aangaan (en dus moed tonen) is niet makkelijk. Pijn, angst en risico’s zijn als het ware part of the deal. Als deze emoties afwezig zijn, stel uzelf dan de vraag of er überhaupt sprake is van leiderschap. De leider verruilt doelbewust de veilige situatie – de comfortzone – voor de fearzone: het domein van onzekerheid, risico, pijn en angst. Alleen al het feit dat hij daartoe in staat is, geeft moed. Wie pijn vermijdt, ervaart zijn eigen gebrek aan moed en raakt ontmoedigd. Leiders verkennen in het programma hun angsten, zien de impact ervan en ontwikkelen strategieën om zich niet te laten ontmoedigen.
3. Moed motief
Wat geeft je de kracht om te doen wat echt nodig is? Wat is de opbrengst van meer moed en waar doet de leider het voor? We maken expliciet waar ze voor staan en wat hen bemoedigt als het spannend wordt. Ook maken we liefst een koppeling naar de doelen die de organisatie nastreeft: wat moet bereikt worden, wat vraagt dat van de moed en hoe kan dat je moed versterken?
4. Gezond verstand
Moed vergt de juiste mindset. Waarin gevoel en verstand in balans zijn. Iedere leider is uniek en heeft zijn eigen emoties, ego, belangen en andere persoonlijke ervaringen. Deze zaken maken het soms lastig om moed te tonen. Als emoties teveel de overhand krijgen, komt de redelijkheid in de verdrukking. Het programma zorgt dat de leider emoties begrijpt, eigen irrationaliteit onderkent en zicht heeft op persoonlijke behoeftes en belangen.
Voorwaarden
De aard van incompany programma’s brengt met zich mee dat het lastig is om uitspraken over kosten te doen, voordat wij overleg met u hebben gehad. Veel wordt immers pas na een persoonlijk gesprek met u bepaald en ingevuld. Als wij weten wat uw wensen zijn, kunnen wij een gerichte offerte maken.
Als u ons een email stuurt, nemen wij de volgende werkdag contact met u op. Bellen kan natuurlijk ook: 010-4731397.
LOCATIE
Vaak beschikt de opdrachtgever over een geschikte locatie. Wij adviseren u echter graag bij een eventuele keuze voor een externe locatie. Desgewenst regelen wij dit helemaal
voor u.
Ook interessant voor u"
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Computer en informatica
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan