Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Ieder zijn eigen TED talk

Effectief speechen is te leren. In Spreek als TED legt de Amerikaanse communicatie/adviseur Carmine Gallo uit hoe.

Jeroen Ansink | 15 juni 2015 | 2-3 minuten leestijd

In de bijna tien jaar dat de Amerikaanse non-profit Technology, Entertainment, Design (TED) zijn speeches online zet is de TED talk uitgegroeid tot een fenomeen. De pakweg achttien minuten durende presentaties waarin 's werelds grootste denkers hun beste ideeën verspreiden, worden elke dag twee miljoen aangeklikt. De meest populaire speeches, zoals die van Simon Sinek over inspirerende leiders zijn zelfs meer dan twintig miljoen keer bekeken. TED-videos zijn in meer dan negentig talen vertaald en lokale TEDx-evenementen vinden inmiddels al plaats in bijna 150 landen.

Dat heeft grote gevolgen voor spreken in het openbaar. De tijd dat een manager wegkwam met het voorlezen van de tekst op een powerpoint-presentatie is voorbij. Of we het leuk vinden of niet, tegenwoordig wordt elke toespraak vergeleken met een TED talk. Wat maakt TED tot zo'n enerverende en verslavende ervaring?

Voor zijn boek Spreek als TED analiseerde de Amerikaanse communicatie-adviseur Carmine Gallo zo'n vijfhonderd TED-presentaties op inhoud, vorm en presentatie. Daarnaast interviewde hij toonaangevende neurowetenschappers, psychologen en communicatie-experts om inzicht te krijgen in de onderliggende factoren van het leerproces.

Zijn belangrijkste bevindingen:

- Wees scheutig met persoonlijke anekdotes. TED talks zijn verslavend omdat ze appeleren aan de menselijke behoefte aan verhalen. Een persoonlijke geschiedenis zorgt ervoor dat het publiek zich met de spreker kan identificeren, waardoor het een stuk makkelijker wordt om mensen te overtuigen van een bepaald standpunt. Facebook-COO Sheryl Sandberg wilde haar TED talk oorspronkelijk stampvol feiten proppen. Ze koos uiteindelijk voor drie persoonlijke verhalen en ontketende daarmee een beweging.

- Durf te choqueren. Microsoft-oprichter en filantroop Bill Gates opende tijdens zijn speech over malaria in 2009 een wekfles vol muggen, omdat 'er geen reden was waarom alleen arme mensen deze ervaring zouden moeten hebben'. De muskieten waren uiteraard niet besmet, maar hij had wel meteen de aandacht van de zaal te pakken.

- Maak gebruik van beeldmateriaal. De reden dat de meeste Powerpoint-presentaties niet werken is omdat ze doorgaans gepaard gaan met enorme lappen tekst. Ideeën die verbaal worden verspreid komen bij de luisteraar gemiddeld voor slechts tien procent aan. Met een plaatje erbij schiet de effectiviteit echter omhoog tot 65 procent. Bij zijn verhaal hoe hij onder meer de Titanic ontdekte gebruikte diepzeeonderzoeker Robert Ballard maar liefst 57 slides zonder ook maar één woord.

Over Jeroen Ansink
Jeroen Ansink (Utrecht, 1970) is financieel-economisch journalist. Sinds 1998 woont en werkt hij in New York, aanvankelijk als correspondent voor FEM Business, later ook voor bladen als HP/De Tijd, Management Team, Forum en Fortune.com. Voor Managementboek schrijft hij interviews, recensies, en summaries. Ansink voltooide een vrij doctoraal in de Letteren aan de Radboud Universiteit in Nijmegen (adoptierichting geschiedenis) en behaalde het certificaat Business Journalism aan de Wharton Business School aan de Universiteit van Pennsylvania.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden