Moeiteloos veranderen legt uit wat verandering precies is en waarom het niet is te managen of af te dwingen, laat staan te controleren. Sterker nog: verandering kan nooit het doel zijn. Juist omdat veel bestuurders, managers en ondernemers denken dat dit wel zo is, gaan veel veranderingen zo moeizaam. Tal van fricties zorgen ervoor dat veranderprojecten niet de gewenste resultaten opleveren, onnodig veel (positieve) energie kosten en het werkplezier van betrokkenen afbreken. Fricties die wij als managers (ja, ik ben er ook een) vaak onbedoeld en onbewust in de hand werken.
Vier randvoorwaarden
Maar het vermogen om te veranderen is ruimschoots aanwezig in ieder team en elke organisatie. Wat is ervoor nodig om dat vermogen de ruimte te geven voor jullie ambities? Want als dat gebeurt, wordt verandering ervaren als ‘moeiteloos’, pakken de resultaten verrassend positief uit en krijgen betrokkenen er energie van. Uitgebreid bespreek ik in mijn boek de vier kenmerken van organisaties die daarin slagen. Zij scheppen de voedingsbodem waaruit de gewenste verandering ontstaat. Deze randvoorwaarden zijn geen ‘rocket science’, maar de uitdaging is om de organisatie erop in te richten. Daarbij helpt het om te snappen waardoor moeiteloze verandering vaak belemmerd wordt. Daarom behandel ik ook de belangrijkste oorzaken van fricties die weerstand veroorzaken en verandering in de weg zitten, zowel bij individuele medewerkers en teams of de hele organisatie. Het zal je verrassen wat die oorzaken zijn, omdat het gaat over zaken waar iedereen het altijd over eens is…
De mens als manager?
Moeiteloos veranderen is doorspekt met wetenschappelijke inzichten, praktijkvoorbeelden en persoonlijke ervaringen (good, bad and ugly…). Die maken de principes en patronen achter moeiteloze verandering inzichtelijk. Die gaan niet over stappenplannen, structuren of processen, maar vooral over mensen en hun relaties. Daarmee wordt ook duidelijk dat het traditionele managementdenken – in het kort: ‘aansturen en controleren’ - indruist tegen de menselijke natuur. Het maakt dat traditioneel (verander)management – ‘de mens als manager’ - traag, moeizaam en nauwelijks succesvol is. Zowel medewerkers als hun managers worden er ongelukkig van.
Of liever de manager als mens?
Wat is dan nodig om een omgeving te creëren waarin de gewenste verandering ontstaat? Daarvoor hebben we ‘de manager als mens’ nodig. Want onze menselijke natuur is sociaal, en gericht op samenwerking. Maar wat betekent dit voor jou en jouw rol als manager?
Management is een sociale kunst, waarbij succes net zoveel van de organisatie en haar cultuur afhangt als van jouw persoonlijkheid, visie en inspiratie. Het is geen ‘vak’ dat in steen is gebeiteld met absolute waarheden. Ik zal je dus niet voorhouden ‘hoe het zit’. Dat kan niet, want management is bovenal ‘personal business’ en er zijn net zoveel stijlen als managers. Ik reik je inzichten en inspiratie aan met de eenvoudige principes waarmee je het verandervermogen optimaal de ruimte geeft.
Daag jezelf uit!
Ontdek wat voor jouw organisatie het beste werkt en hoe jij jouw visie, creativiteit en persoonlijke invulling daarbij in kunt zetten! Met Moeiteloos veranderen word je uitgedaagd om jezelf de belangrijkste en misschien wel leukste vraag te stellen: wie wil ik zijn en hoe kan ik helpen? De keuze is aan jou!
Over Theo Kroese
Theo Kroese is organisatieadviseur, interimmanager en spreker. Hij is oprichter van Moving As One, een bureau dat organisaties helpt om succesvol en duurzaam te veranderen.