Beste ondernemer, stel wij drinken een kop koffie en ik vraag je naar hoe je je bedrijf bent begonnen of waarom. Dan rollen de anekdotes en voorbeelden waarschijnlijk zo over tafel. En wat je kan vertellen, kan je opschrijven, toch? Veel ondernemers denken daar anders over.
Jij doet nog liever je belastingaangifte
Ondernemers zijn goed in wat ze doen, maar op het moment dat ze daarover moeten schrijven krijgen ze spontaan last van klutsoksels en uitstelgedrag. Stress, dus. En gedachten gaan met hen aan de haal. ‘Wat voor tekst moet er op de website komen te staan en kan die websitebouwer dat zelf niet bedenken? Wat wordt bedoeld met content en wáár moet ik dan over schrijven? Hoezo doelgroep: ik wil gewoon mijn product verkopen’.
Het schrijven van teksten voelt ineens als een heel vervelende en tijdrovende klus, net als het doen van je belastingaangifte. Noodzakelijk kwaad. Geen wonder dat veel ondernemers zeggen dat ze schrijven niet leuk vinden of, sterker nog, niet kunnen schrijven. Terwijl zoveel mensen juist zitten te wachten op jouw verhaal. Ik geloof dat dit anders kan en ook jij goede teksten kan maken op een voor jou werkbare manier.
‘Je hoeft niet alles te weten, als je maar weet waar je het kan vinden’
Dit was het credo op de ondernemers opleiding Small Business die ik deed. Ook op de UvA jaren later had ik geregeld ‘open boek’ tentamens. Met andere woorden: met een goede spiekbrief kom je een heel eind. Deze schrijfgids is jouw spiekbriefje voor het maken en hergebruiken van sterke teksten. Ik deel de trucs die ik zelf al jaren toepas.
Gebruik wat je hebt
In het boek behandel ik een stappenplan waarmee je laagdrempelig begint met het maken en hergebruiken van teksten.
- Stap 1 is dat je alles dat je tot nu toe hebt geschreven verzamelt. Van offerte tot social media posts en van brieven tot vacatureteksten. Je zult zien dat je stiekem al best veel teksten opduikt.
- Stap 2 is dat je deze teksten op een voor jou handige centrale plek (bijvoorbeeld: de verzamelmap) opslaat onder een herkenbare naam. Als alles in de verzamelmap staat is het tijd voor stap 3.
- Stap 3: de beoordeling. Goede en herbruikbare teksten schuif je door naar jouw tekstbieb en teksten die aanpassing nodig hebben bewerk je zo nodig en sla je vervolgens ook in je bieb op.
- Stap 4 is bepalen waar je nog teksten er nog ontbreken. Vervolgens kijk je of je die teksten kan maken met behulp van de bestaande teksten of dat je nieuwe content wil maken.
Recycle die shizzle
Als je het stappenplan volgt heb je binnen no time een map met bruikbare teksten. Je kan je teksten uit de bieb op allerlei verschillende manieren gebruiken. In het boek bespreek ik er drie. Bovendien ga je ontdekken dat er veel meer toepassingsmogelijkheden zijn dan je dacht met één enkele tekst. We gaan aan de slag met de contentmatrix, een planmatige aanpak om teksten te recyclen. Hiermee pas je het multi use principe toe op je content. Met dit boek leer je op een effectieve manier teksten maken, herschrijven en steeds weer gebruiken voor een nieuwe situatie en doelgroep. Het uiteindelijke resultaat: je zit nooit meer zonder content.
Over Monique Reijntjes
Monique Reijntjes is eigenaar van Ikwiltekst.nl en vertaalt de verhalen van ondernemers en ondernemende mensen naar tekst. Haar ambitie is om anderen meer plezier in het creëren van content te geven èn bestaande content slim te hergebruiken.