Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Coaching op de grens van opleiding en werk - Gefundeerd begeleiden doe je zo

Uit onderzoek van de auteurs van ‘Coaching op de grens van opleiding en werk’ bleek dat studenten en startende werknemers vier types van mogelijke ondersteuning zoeken. Dat zijn socio-emotionele, netwerk-, autonomie en loopbaanondersteuning. Het zijn ook de vier poten waar ze in hun boek aandacht aan besteden. Een preview.

Johan De Wilde | 18 oktober 2023 | 2-3 minuten leestijd

De overgang van opleiding naar werk is een cruciaal moment in elke carrière. De hulp van een coach of begeleider is daarin ontegensprekelijk een meerwaarde. Maar niet elke vorm van coaching werpt zomaar zijn vruchten af.

ondersteuning op maat

Onderzoek leert ons dat studenten en startende werknemers vier types van mogelijke ondersteuning zoeken bij een coach: socio-emotionele, netwerk-, autonomie en loopbaanondersteuning. Goede coaches weten die te doseren in functie van wat hun coachees op dat moment nodig hebben.

Onze coachingsstoel heeft vier poten

De eerste poot die ons boek toelicht, is de belangrijkste. Als coachee heb je nood aan socio-emotionele ondersteuning of hulp bij het reguleren van gedachten en emoties die gepaard gaan met professionele contacten. Een goede coach luistert actief en helpt je om je eigen gedachten, gevoelens en ambities zelf beter te begrijpen. Een coach is dus een goed klankbord.

Netwerkondersteuning is de tweede poot. Goede coaches helpen je je netwerk kritisch in kaart te brengen en uit te breiden en openen tegelijk hun eigen netwerk voor jou.

Autonomieondersteuning is begeleiding naar zelfsturing. De uitdaging voor beide partijen bestaat erin dat de coachee eigenaar wordt van de eigen professionele ontwikkeling en leeragenda. Het klassieke prototype van de coach-expert die weet wat goed voor je is en naar wie je te allen tijde moet luisteren, is hiermee helemaal van de baan.

Loopbaanondersteuning is de laatste poot. Een goede coach helpt mee vooruit te kijken naar nieuwe verantwoordelijkheden en functies, binnen en eventueel buiten de organisatie. Ook werkgevers hebben er belang bij dat werknemers meedenken over wat ze in de toekomst willen kunnen en doen. Hun huidige job zal veranderen en wie weet zien startende werknemers opportuniteiten die de top nog ontgaan.

Doe de zelftest en laat je testen

Veel coachingspraktijken missen theoretische fundering. Dat is in dit boek anders. Het probeert die op een toegankelijke manier te bieden met voorbeelden en modellen waarmee coaches aan de slag kunnen. Het boek bevat twee gevalideerde vragenlijsten waarmee de auteurs iedereen uitnodigen kritisch naar de eigen coachingspraktijk te kijken: een zelftest en een test om voor te leggen aan (ex-)coachees. Het zijn spiegels om in te kijken. De coach die een bepaalde coachee amper loopbaanondersteuning biedt, is niet per definitie slecht bezig. Hopelijk lezen coaches er wel een uitnodiging in om te horen welke types van ondersteuning hun coachees nog zouden willen en gaan ze aan de slag met de handvatten die het boek biedt.

Over Johan De Wilde

Johan De Wilde is lerarenopleider bij Odisee hogeschool, voorzitter van Velov en auteur van uiteenlopende teksten over onderwijs, levenslang leren en coaching.

Over Wendy Nuis

Wendy Nuis doet bij Maastricht University onderzoek naar hoe coaching en mentoring kunnen bijdragen aan de reflectie en competentieontwikkeling van studenten in het hoger onderwijs.

Over Niels van der Baan

Niels van der Baan doet onderzoek naar coaching om studenten te ondersteunen in de school-werk transitie bij Maastricht University.

Over Simon Beausaert

Simon Beausaert is hoogleraar Learning and Development in Organisations bij Maastricht University. Hij doet onderzoek en geeft les over het strategisch ondersteunen van levenslang leren.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden