Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Groot worden zonder groeipijnen

Elk succesvol bedrijf krijgt er vroeg of laat mee te maken: groeipijnen. De noodzaak om op te schalen gaat vaak gepaard met een hele rij hoofdbrekens. De flexibele mentaliteit van de startup maakt plaats voor routine en bureaucratisering, met het stijgen van de omzet neemt ook het aantal klachten van klanten toe, nieuwe werknemers zijn doorgaans minder betrokken dan medewerkers van het eerste uur. Hoewel het probleem wijd verbreid is, heeft het onderwerp in de managementliteratuur tot nog toe maar weinig aandacht gekregen

Jeroen Ansink | 18 februari 2014 | 1-2 minuten leestijd

In Scaling up excellence beschrijven Stanford-hoogleraren Robert Sutton en Huggy Rao hoe leiders een groeiende organisatie van de juiste gedragslijnen kunnen voorzien zonder afbreuk te doen aan de kernwaarden die aan de basis stonden van het succes. Cruciaal is het creëren van een gedeelde mindset: een manier van denken waarbij elke werknemer weet waar de organisatie voor staat en wat er van hem of haar wordt verwacht. Waar een klein bedrijf dit nog kan bereiken door de persoonlijke inspanningen van de oprichters, moeten grotere organisaties hun toevlucht nemen tot een meer systematische aanpak.

Sutton, bekend van De anti-huftermethode en Topbaas/rotbaas suggereert acht stappen om dit te bewerkstelligen. Een greep uit de adviezen:

- Kijk waar je bedrijf zich bevindt op het spectrum tussen boeddhisme en katholicisme. Het ene uiterste geeft voorrang aan het geloof, en laat de invulling van het gedrag over aan het individu. Het andere uiteinde dicteert de gebruiken in de veronderstelling dat het geloof daaruit voortvloeit.
- Koppel passie aan koelbloedigheid. Een rationeel betoog leidt doorgaans niet tot gedragsveranderingen. Beter is het om te appelleren aan emoties, zoals trots en woede, en de energie die daarbij vrijkomt vervolgens te kanaliseren in duidelijke en stapsgewijze oplossingen.
- Concentreer je eerst op het uitbannen van destructieve gewoontes, dan pas op het verspreiden van uitmuntendheid. Slecht is sterker dan goed.

Over Jeroen Ansink
Jeroen Ansink (Utrecht, 1970) is financieel-economisch journalist. Sinds 1998 woont en werkt hij in New York, aanvankelijk als correspondent voor FEM Business, later ook voor bladen als HP/De Tijd, Management Team, Forum en Fortune.com. Voor Managementboek schrijft hij interviews, recensies, en summaries. Ansink voltooide een vrij doctoraal in de Letteren aan de Radboud Universiteit in Nijmegen (adoptierichting geschiedenis) en behaalde het certificaat Business Journalism aan de Wharton Business School aan de Universiteit van Pennsylvania.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden