Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Groot, groter, grootst

Wat is riskanter: een enorme investering in één gigantische productie, of het spreiden van de beschikbare middelen over een groot aantal kleine projecten? Het klinkt misschien contra-intuïtief, maar in de wereld van de entertainment blijkt het wedden op één paard het veiligst. Smash hits als de Harry Potter-films en Lady Gaga's Born this way zijn geen toeval, maar het resultaat van doelbewuste campagnes, waarbij kosten nog moeite worden gespaard om binnen zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk mensen te bereiken.

Jeroen Ansink | 14 augustus 2014 | 1-2 minuten leestijd

Dergelijke blockbuster-strategieën hebben budgetten van honderden miljoenen dollars en zijn allerminst zonder risico, want áls het een keer mis gaat, dan gaat het ook goed mis. Toch is de neiging om op veilig te spelen veel gevaarlijker, betoogt de Nederlands-Amerikaanse Harvard-hoogleraar Anita Elberse in haar boek Blockbusters.

Het gaat in de entertainment-industrie om de aandacht van de consument, die overspoeld wordt door een alsmaar wassende stroom nieuwe producties. De enige manier om door die brei heen te prikken is door flink te investeren, bijvoorbeeld in marketing en in het aantrekken van peperdure beroemdheden die een film cachet geven.

Aan de aanbodkant is een blockbuster-strategie de beste manier om creatief talent aan te trekken. Grote producties zijn daarnaast cruciaal om de distributie-netwerken te vriend te houden, zoals boekhandels, filmtheaters, of etailers. Zij zijn immers degenen die een nieuw product onder de aandacht van het grote publiek kunnen brengen. Studiobonzen die enkel inzetten op kleine projecten lopen daarmee het risico dat álle producties floppen. Bedrijven die zich daarentegen consequent richten op het creëren van blockbusters, hebben daarentegen de grootste kans op blijvend succes.

Deze trend zal de komende jaren alleen nog maar toenemen, aldus Elberse. Het internet heeft het weliswaar voor iedereen makkelijker gemaakt om een liedje online te zetten of een app te ontwikkelen, maar al die hoopvolle creatievelingen hebben er daardoor ineens wel miljoenen concurrenten bijgekregen.

De blockbuster-strategie dringt daarnaast ook steeds meer door in andere sectoren. Zo concentreert een bedrijf als Apple zich op slechts een paar producten, waarbij de aankondiging van een nieuw model geheid het wereldnieuws haalt. Over de zoveelste nieuwe versie van computerfabrikant Dell hoor je daarentegen bijna niemand. Op die manier is de entertainment-industrie een voorbode van een wereld waarin grote spelers een winner take all-spel spelen. Het recente nieuws dat Procter & Gamble meer dan de helft van zijn merken in de etalage zet is wat dat betreft een teken aan de wand.

Over Jeroen Ansink

Jeroen Ansink is journalist in New York. Hij schrijft en schreef onder meer voor HP/De Tijd, Elsevier Weekly Magazine en Fortune.com. Voor Managementboek schrijft hij interviews. Ansink voltooide een vrij doctoraal in de Letteren aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en behaalde het certificaat Business Journalism aan de Wharton Business School aan de Universiteit van Pennsylvania.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden