Rond de eeuwwisseling werd ik gegrepen door de analysekracht van Six Sigma. Iets later kwam Lean in mijn leven. Het is fantastisch om te ervaren hoe wij inmiddels met en voor onze klanten jaarlijks letterlijk miljoenen eindklanten beter bedienen én honderden miljoenen euro’s aan baten weten te realiseren.
Lean en Six Sigma zijn manieren van denken en doen, die je helpen om structureel te verbeteren. Is dat echt nodig? Nederland is immers al zo’n beetje het gelukkigste land ter wereld? Het antwoord is: ja. Wat je doel of context ook is, er is in elke organisatie ruimte om relevante verbeteringen door te voeren. Veranderingen, waarbij je wel wat Lean Six Sigma-kunde kunt gebruiken. Ik heb vaak ervaren dat er zomaar 25-80% aan verspilling mee is opgelost. Dat is dus tijd, geld en energie die je in andere zaken kunt steken!
Samenzinnig
Lean en Six Sigma worden vaak in één adem genoemd, toch worden beide nog te vaak naast elkaar gezet. Ook in de bestaande literatuur. Tot nu toe gaan LSS-boeken voornamelijk over Six Sigma, aangevuld met wat Lean-principes en -tools. Of de auteur praat uitgebreid over Lean, terwijl Six Sigma enkel voor wat extra statistiek mag zorgen. Ik denk dat beide benaderingen elkaar tekort doen.
In dit boek hebben we Lean en Six Sigma verwerkt tot een ‘samenzinnig’ beeld. Want beiden hebben een belangrijke gemene deler: een hoge klanttevredenheid met een efficiënte organisatie.
Wij hebben in de praktijk gezien dat continue ontwikkeling van medewerkers en managers essentieel is om tot een intrinsieke, continue verbetercultuur te komen. Lean Six Sigma is daarbij meer dan een middel om en hoge efficiëntie en klantentevredenheid te bereiken. Het is een lange, boeiende reis. Met elkaar. Samenzinnig, dus.
Lean Six Sigma | Samenzinnig verbeteren is het eerste boek waar de expertise in zowel Lean als Six Sigma écht samen gaan. Inclusief de relevante organisatorische onderwerpen die je bij een ambitieuze verbeterreis tegenkomt. Denk hierbij aan Lean en operationeel management, effectief groepen faciliteren, structurele pijnpunten met structuur oplossen (DMAIC) en veranderkunde (inclusief visiebepaling). In dit boek is bijna alles concreet en compleet terug te vinden. Je praat dus letterlijk over bijna tweehonderd topics en tools. En die hebben we aangevuld met honderden tips en toepassingen om continu te (leren) verbeteren.
Voor wie?
Ik heb het boek in eerste instantie geschreven voor de tienduizenden professionals die net beginnen met de eerste stappen op het gebied van verbeteren en Lean Six Sigma. Ze vinden er handvatten en tips hoe je, bijvoorbeeld, efficiënt een workshop opzet of uitleg hoe je een bepaalde Lean-tool inzet. Maar je leest ook adviezen over de uitvoering van een verbetertraject of het concretiseren van strategie.
Lean Six Sigma | Samenzinnig verbeteren is ook bedoeld voor de ervaren Green en Black Belts en voor project- en programmaleiders die ‘ook wel eens wat met Lean Six Sigma doen’. Je doet immers niet elke dag een specifieke workshop. En ‘die statistiek’ is soms ook wel wat roestig. Voor hen is het een echt naslagwerk.
Maar ik denk dat het boek zeker ook nuttig is voor veranderaars die al tientallen jaren een grote bijdrage leveren aan organisaties. Voor hen die die best-in-class-kunde in verbeteren als Unique Selling Point zien voor hun organisatie. Ook voor hen heb ik dit boek geschreven.
Ten slotte
Eigenlijk is het ironisch dat ‘eigenzinnig’ een gangbaar Nederlands woord is, terwijl ‘samenzinnig’ nog niet in het officiële Groene Boekje voorkomt. Nog niet! Ik hoop op je steun, zodat samenzinnig straks wordt opgenomen in de officiële Woordenlijst Nederlandse Taal. Want als iets een voorbeeld van continue verandering is, dan is het onze taal.
Marcus Bergman is Managing Partner bij Lean Six Sigma Partners. Samen met Tom van der Laan, Sanne Nieuwenhuijse en Jeroen Blijsie schreef hij Lean Six Sigma - Samenzinnig verbeteren.