Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

In de hand van de klant - Hét complete boek voor succesvolle apps

Relatief kort geleden stond een computer voor de meeste mensen gelijk aan een pc of een laptop. Tegenwoordig zijn deze apparaten voor een aanzienlijk deel verdrongen door smartphones en tablets.

John Kivit | 14 november 2018 | 3-4 minuten leestijd

Wie smartphone zegt, zegt ook app. Daarbij is de smartphone op dit moment hét apparaat waarmee je de consument kunt bereiken, hoewel dat niet eenvoudig is.

Wat is het geheim van appsucces? Welke strategie heb je nodig? Hoe ontwikkel je een app en hoe zorg je voor een goede marketing? In dit boek deel ik onmisbare kennis van de belangrijkste apptoppers in de markt. Met als doel om jouw kans van slagen op het gebied van apps te maximaliseren.

Het belang van een app

Consumenten zijn verslaafd aan hun smartphones en spenderen het grootste deel van hun onlinetijd aan apps. Doordat elke zichzelf respecterende organisatie daarop in wil spelen, groeide de markt voor apps het afgelopen decennium explosief. Veel app-introducties mislukken echter, omdat er alleen wordt gekeken naar de ontwikkeling van de app en niet hoe die als concept succesvol in de markt gezet moet worden. Miljoenen aan investeringen verdampen daarmee.

Het goed leren kennen van de smartphone- en appmarkt en de verschillende segmenten is belangrijk om de verwachtingen die je als toekomstige appeigenaar hebt, op de realiteit af te stemmen. Een grondige analyse leert dat niet ieder type app evenveel aandacht krijgt. Er is echter wel een duidelijke lijn te herkennen in de voorkeuren van de consument. Dit kan je helpen om een realistisch beeld te krijgen en daarnaast richting te geven aan het businessmodel van jouw app-idee.

Wat kan een app je opleveren?

Als je investeert in een app hoop je natuurlijk dat het je wat oplevert. Daarbij denk je dan aan omzet als een direct effect, maar er zijn ook andere zaken die een app je indirect kan brengen. Door de focus op zakelijke apps die interne processen bij bedrijven efficiënter maken, treedt bijvoorbeeld kostenbesparing op. Daarbij biedt een app een extra verkoopkanaal, versterkt het de klantverbinding en loyaliteit van de klant en kun je meer service verlenen aan bestaande klanten.

De vier fasen van het projectmodel

Ieder app-ontwikkelingsproject hanteert een projectmodel dat uit vier fasen bestaat: Pionier, Plan, Productie en Promotie. Dit model is opgezet in een handig schema dat volledig moet worden doorlopen.

1. Pionier: Alles start met een idee. Kijk nog eens duidelijk naar de behoefte van je doelgroep. Weet je zeker dat een app de beste oplossing is? Omschrijf dan je project in een concept.

2. Plan: Nu ga je wat verder in het plannen. Begin met een heldere en volledige opsomming van alle features. Daarna maak je de eerste schetsen en stel je het budget vast. Vaak moet je daarin keuzes maken, maar dat geeft je focus op wat echt belangrijk is.

3. Productie: Voordat het ontwikkelen kan starten, worden de schetsen omgezet in een design. Vaak moet er nog een hostingplatform komen, maar nadat dit geregeld is, kan de ontwikkeling beginnen, gevolgd door grondige tests om fouten te voorkomen.

4. Promotie: Een goede introductie en marketingactiviteiten daarna zijn belangrijk om je app tot een succes te maken. Vergeet ook niet om bijvoorbeeld Google Analytics in te bouwen, zodat je kunt meten wat wel en niet werkt. Dan kun je later een goede evaluatie doen en de app beter doorontwikkelen.

In de hand van de klant is niet alleen geschikt voor commercieel en marketingmanagers, maar ook voor innovatie-  en productmanagers en alle betrokkenen vanuit IT bij de ontwikkeling van een app. Boordevol feiten, cijfers, tips, checklists, tools, methoden, praktijkinformatie, interviews en gastbijdragen met prominenten op het gebied van app-ontwikkeling, onthul ik alle geheimen van appsucces en leer je hoe jouw app een plek verovert op de smartphone van jouw klant.

John Kivit is multi-ondernemer en directeur van Shareforce, dé pionier in Nederland op het gebied van app-ontwikkeling. Met meer dan 25 jaar ervaring in marketing en technologie kent hij alle ins en outs van het vakgebied. Hij is betrokken geweest bij de ontwikkeling en lancering van meer dan 100 Nederlandse apps. Hij is de auteur van In de hand van de klant.

Over John Kivit
John Kivit is multi-ondernemer en directeur van Shareforce, dé pionier in Nederland op het gebied van app-ontwikkeling. Met meer dan 25 jaar ervaring in marketing en technologie kent hij alle ins en outs van het vakgebied. Hij is betrokken geweest bij de ontwikkeling en lancering van meer dan 100 Nederlandse apps.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden