Digitale marketing is een vlag die vele ladingen dekt. Toch zijn alle aspecten van digitale marketing onder te brengen in vier categorieën: digitale reclame, e-mailmarketing, sociale media en SEO (search engine optimization). Niet voor niets noemt digitale strateeg Jeff Bullas ze de ‘Fantastic Four’. Net als in de sport is ook in digitale marketing succes nooit gegarandeerd, maar als je die vier expertises optimaal kan inzetten, dan zal je ongetwijfeld een heel eind komen.
Voor elk onderdeel de kennis van een specialist
De overgrote meerderheid van de organisaties kan dat echter niet alleen. Ze hebben, net zoals voetbalclubs die een beroep doen op keeperstrainers en liniecoaches, nood aan externe expertise. Ze kunnen die ofwel in de vorm van opleidingen en trainingen aan hun team laten bijbrengen door externe specialisten ofwel die specialisten zelf per project inhuren. Een ervaren digitaal bureau of een freelance digitale markteingconsulent kunnen in ieder geval helpen om de digitale marketingstrategie op te stellen en uit te voeren en om advies te geven over welke kennis het team moet bijspijkeren en over hoe het dat moet doen. Zij kunnen informatie, expertise en inzicht bieden door gegevens over de branche en de marktpositie te verduidelijken, door vanuit het perspectief van de professional naar mogelijke problemen en oplossingen te kijken en door data efficiënt te analyseren en er doelgerichte acties aan te koppelen.
Een sjabloon om tijd te winnen
Bij het in zee gaan met een digitaal bureau kun je in ieder geval tijd winnen door het hieronder aangegeven sjabloon als blauwdruk te gebruiken.
Eén aanspreekpunt voor het bureau Naam:
Functietitel:
Telefoon:
E-mail:
Over ons (bedrijfsachtergrond)
Over ons product / dienst
Onze drie belangrijkste concurrenten
Doelgroep (en) en wat we ervan weten
Project- / campagnedoelstellingen (bijv. Ontvang 100 abonnees, 50% meer verkoop in vergelijking met vorige maand, educatie van een doelgroep, introductie van een nieuw product op de markt, enz.)
Startdatum en duur van het project of de campagne
Wat zijn de meest overtuigende (rationele en emotionele) redenen van uw doelgroep om te geloven, te proberen, kopen, bezoeken of zich te abonneren?
Stem en toon voor dit project of deze campagne
Links voor website en / of bestemmingspagina ('s)
Uiteraard kunnen ook het logo, foto’s van verpakkingen, slogans, citaten en inzichten van klanten een hulp betekenen voor de digitale specialisten die je inhuurt.
Digitale marketing is meer dan lukraak zaken posten op de sociale media. Het is een complex samenspel van factoren. Het inschakelen van expertise en kennis van buitenaf is dan ook geen overbodige luxe. De tijd van de uomo universalis ligt al lang achter ons. In elk domein zijn experts te vinden die er hun specialisatie van hebben gemaakt. Door ze samen te brengen en elk in hun domein aan de vier onderdelen van digitale marketing te laten werken, zul je in staat zijn om heel mooie resultaten te bereiken.
Clo Willaerts is al meer dan twaalf jaar actief als internetprofessional. Bij Sanoma Magazines Belgium runt ze de businessunit die bedrijven helpt om meer te halen uit social media. Ze is de auteur van Digital marketing like a PRO - Prepare. Run. Optimize.