Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Column

World of Series

Naast (auto)biografieën ben ik dol op series, of reeksen. Niet in de laatste plaats omdat een serie in zekere zin ook een kwaliteitskeurmerk is. Voor de lezer maar zeker ook voor de auteur.

Pierre Pieterse | 1 december 2018 | 3-4 minuten leestijd

Met veel genoegen maar ook uit professionele belangstelling (eens een historicus altijd een historicus) lees ik de klassieken die Atheneum – Polak & Van Gennep uitgeeft, Ammianus, Thucydides, of Polybios. En ook de Russische Bibliotheek van Van Oorschot heeft een prominente plek onder handbereik. Er gaat nog altijd weinig boven Oorlog & Vrede van Tolstoj, en ook de verhalen van Isaac Babel hebben zo hun bekoring, ook voor de niet-historici onder ons. Maar mijn favoriet is wel de serie die Privé Domein al jaren onderhoudt: uiteenlopende vaak historische onderwerpen die een bepaalde tijdgeest uitstekend vatten. Zo is De wereld van gisteren van Stefan Zweig toch wel een van de meest interessante documenten uit de Belle Epoque en het Interbellum. Een als kers op de taart kent deze reeks de nodige autobiografieën, in de vorm van brieven of dagboeken. Zo heb ik hier ontdekt wat een ongelooflijk goede schrijver Maarten ’t hart eigenlijk is, zonder deze reeks had ik zijn drie dagboeken nooit gelezen.

Ook het vakgebied management kent zijn eigen series. Vooral wat ik de ‘kleine boekjes reeksen’ noem zijn leuk. Kennis die past in de binnenzak. Business Contact heeft sinds kort de serie ‘De kleine…’, bijvoorbeeld De kleine Covey, Laloux, of Csikszentmihalyi (die laatste is alleen al handig als je eens even niet op de naam kunt komen van de auteur van het beroemde boek Flow). Elk boekje vat het bekendste werk van onderhavige auteur kort samen.

Haystack heeft ook een naam gebouwd op het gebied van ‘zakboekjes’. Al wat langer loop de serie ‘In 60 minuten’ waarin actuele trends (vaak voorzien van enige praktische tools) kort & krachtig worden besproken: Overtuigen met neuromarketing (een trend van alweer een tijdje terug), Inhaken met sociale media (een blijvertje), of Agile werken (de trend van dit moment).

De nieuwe serie ‘Topondernemers’ ontrafelt de geheimen van, jawel, topondernemers, onder de noemer ‘Denken als…’. Zeg Elon Musk, en ik zeg ‘Maak het onmogelijke mogelijk’ of ‘Doe wat je echt belangrijk vindt’. U zegt Mark Zuckerberg, dan zeg ik ‘Leve de concurrentie’ of  ‘Neem je verantwoordelijkheid’ (de laatste les zou Zuckerberg zelf ook eens moeten toepassen maar dat terzijde). Andre Rieu? Dat blijkt een mix van visionair denken (‘Durf te dromen en droom groots’ en ‘Durf tegen de stroom in te roeien’) en Hollandse degelijkheid (‘Werk hard’ en ‘Houd de controle’). De lessen van de rijkste man ter wereld? ‘Laat groei voor winst gaan’, ‘Denk groot’, Denk vanuit de klant’, en tot slot: ‘Wees meedogenloos’. Jeff Bezos dus.

De laatste topondernemer is de serie (op moment van schrijven) is Donald Trump. Wat je noemt een gedurfde keuze want bepaald onomstreden is deze man niet. Maar dat maakt zijn lessen natuurlijk niet minder waardevol. Vanuit ondernemingsperspectief dan. En daarnaast begrijp je ook meteen waarom de huidige president de zaken doet zoals hij dat doet. ‘Maak nooit een plan’, ‘Sla altijd twee keer zo hard terug’, ‘Overdrijf, overdrijf, overdrijf’, ‘Luister naar je eerste primaire gevoel’, ‘Liever sterk en onverstandig dan verstandig en zwak’, en tot slot ‘Zet je naam op alles’. Verklaart veel nietwaar? En ook nog eens beproefd & bewezen. Naar eigen zeggen uiteraard.

En nu ik het er toch over heb, de World Series, die moet ik ook echt eens bekijken, weer eens wat anders…

Over Pierre Pieterse

Pierre Pieterse was tot februari 2022 hoofdredacteur van Managementboek Magazine.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden