Ondernemen doe je om omzet te genereren met dat waar je goed in bent. Veel ondernemers hebben dan ook veel liefde voor en kennis van hun vak.
Als de omzet achterblijft en je werkt hard, dan gaat er iets niet goed. In de ruim 25 jaar dat ik als marketing expert werk, heb ik ondernemers keer op keer dezelfde fout zien maken: nog harder gaan werken als het tegenzit en dan vooral meer van hetzelfde gaan doen, zoals de restauranthouder die nóg een cursus gaat volgen om nóg betere gerechten te kunnen maken in plaats van te investeren in zijn kennis van marketing of een expert in te schakelen zodat zijn restaurant wél vol zit.
Natuurlijk, je kunt er een schepje bovenop doen en hopen dat het goed komt. Of je kunt gericht aan de slag met marketing en ontdekken hoe je schaalbaar kunt werken. Met een uitgekiende marketingstrategie die goed te doen is voor een ‘normale' ondernemer, kun je leren hoe je meer omzet genereert en minder hoeft te werken.
Ik heb mijn eigen methode ontwikkeld, gebaseerd op de kennis van Jeff Walker, lanceer - expert uit de US. Ik heb getest, geëxperimenteerd en fouten gemaakt. En dan begon ik weer van voren af aan want ik wilde perse weten wat wel werkt en wat niet.
Ik heb net zolang geëxperimenteerd totdat ik de vinger op de zere plekken kon leggen en de lekken in mijn aanpak kon benoemen en verbeteren, wat uiteindelijk leidde tot het Impact Growth Model.
In het Impact Growth Model komen in 3 fases de belangrijkste facetten van effectieve marketing aan bod. En niet als een verzameling van losse acties, maar in een logische volgorde: eerst de ene stap dan de andere. Effectieve marketing is meer dan op zijn tijd een Tweet de wereld in slingeren of een post plaatsen op Linkedin. Effectieve marketing is een serie van opeenvolgende stappen die je moet doorlopen omdat dat de enige manier is om grip te krijgen op het proces en de inhoud. Voor veel ondernemers is dat moeilijk omdat ze niet weten waar te beginnen en vaak geen helder doel voor ogen hebben. Daarom heb ik het hele proces in 3 behapbare fases opgedeeld.
Fase 1: Helder product in 3 stappen
Stap 1. Benoem je ideale klant; in deze stap leer je een gedetailleerde avatar van je klant te maken. Als je die hebt, wordt het een stuk makkelijker om gericht acties op te zetten op bijvoorbeeld Facebook.
Stap 2. Je unieke boodschap: Outside - in of Inside - out? Je kunt zeggen: We maken computers. Ze zijn heel mooi en goed ontworpen. Of je kunt zeggen: We willen de mooiste en de beste producten leveren. Doordat Steve Jobs de boodschap Inside-out formuleerde, is Apple de grootste geworden.
Stap 3. Je onderscheidende product; wat maakt jouw product of dienst uniek? Welke criteria spelen een rol?
Fase 2: Je funnelframework
Stap 4. Een ijzersterke leadmagnet maken: een perfecte weggever waardoor potentiële klanten kennis met je kunnen maken en ervaren dat jij de expert bent. Je leadmagnet moet een deel van het grote probleem oplossen en direct resultaat opleveren.
Stap 5. De landingspagina met je bedankpagina moeten zichtbaar maken dat jij de expert bent en dat ze bij jou aan het goede adres zijn.
Stap 6. Maak een goede advertentie.
Fase 3: Klanten aantrekken
Stap 7. Social proof. Zorg dat op je website zichtbaar wordt welke resultaten klanten van jou behaald hebben met jouw product of dienst. Je kunt beter anderen laten vertellen dat je geweldig bent dan dat jij het zelf zegt.
Stap 8. Bied een gesprek aan waarin je je potentiële klant een eind op weg helpt.
Stap 9. Conversie verdubbelaar: laat mensen zelf een gesprek met je plannen.
Paul Beens (1967) studeerde commerciële economie, volgde een technische opleiding en is sinds 2001 marketing- en funnelexpert en ondernemer. Zijn strategieën hebben letterlijk de manier veranderd waarop diensten en producten online worden verkocht. Zijn Impact Growth Model is gebaseerd op jarenlange studie en ervaring van de meest succesvolle ondernemers in Canada, Europa en de VS. Hij is de auteur van Impact marketing.