Mijn reis naar antwoorden op deze vragen begon 25 jaar geleden. Vanaf dag één in m’n eerste baan knaagde er iets. Alhoewel ik blij werd van mijn werk en collega’s dacht ik vaak aan hoe ik oud en grijs in een schommelstoel op mijn leven terug zou kijken. Ik wist in mijn hart dat ik dan in elk geval had willen proberen om meer verschil te maken.
India en Frankrijk
Ik voelde het conflict vooral in taxi’s onderweg van hotels naar kantoren in India. ‘Waarom reed ik naar vergaderingen over software launches voorbij aan al die straatkinderen en sloppenwijken?’ Ik hield van mijn werk en levensstijl, vooral de jaren in Zuid-Frankrijk. Maar het knaaggevoel won.
Dus wat toen? Mijn destijds niet onlogische gedachte was dat ik de bedrijfswereld moest verlaten om impact te maken. In de twintig jaar die volgden werd het echter kristalhelder dat een groot deel van de oplossingen juist in de handen van mensen in het bedrijfsleven liggen.
Challenges
Na een aanvankelijk lastige zoektocht bracht mijn pad me naar het runnen van programma's in de Kibera sloppenwijk in Nairobi. Kibera is in wezen een stad met een miljoen kinderen en jonge mensen die gemiddeld hun dertigste verjaardag niet halen. Het was een enorme mooie tijd die mijn ogen opende voor wat goed en minder goed werkt. De challenges gedurende deze jaren wakkerden een vuurtje aan om meer te leren. Waarom pakken bepaalde initiatieven onze global issues met veel betere resultaten aan dan andere projecten?
Impactondernemers
Ik vroeg een scholarship aan om een promotieonderzoek en filmproject te starten om antwoorden op deze vraag te vinden. Een intrigerende zoektocht volgde langs meer en minder succesvolle initiatieven in verschillende delen van de wereld. Onderweg ontmoette ik fantastische mensen. Impactondernemers met een schat aan ervaring, sectorexperts en Nobelprijswinnaars. Mijn onderzoek en mijn werk met een reeks impactinitiatieven hebben tot waardevolle inzichten geleid.
Allereerst dat mensen in het bedrijfsleven een groot deel van de toekomst in handen hebben. Meer dan velen zich bewust zijn. Denk aan minder overstromingen, stormen, bosbranden, droogtes, biodiversiteit, armoede, sociale onrust, polarisatie, extremisme, criminaliteit, en de fysieke en mentale gezondheid van iedereen in de samenleving.
Succespercentages
Ten tweede is ‘iets doen’ vaak niet het beste antwoord. Bepaalde initiatieven hebben veel betere succespercentages dan andere. En niet vaak wordt dit in gezond evenwicht gebracht met een sterk financieel platform om positief impact te behouden en te vergroten. Waar dat aan ligt?
De meest succesvolle initiatieven hebben precies dezelfde patronen gemeen. Ik heb deze factoren en belangrijkste inzichten samengevat in LEAD LIKE A GENIUS: How to outgrow the competition and transform our world. Het boek neemt je mee op een inspirerende reis langs genius voorbeelden van over de hele wereld: initiatieven die klimaatverandering, de plasticcrisis, vervuiling, armoede, ongelijkheid en sociale exclusie uitzonderlijk goed aanpakken. Het boek legt uit waarom deze veel betere resultaten behalen dan anderen, en hoe je typische valkuilen op het gebied van duurzaamheid kan vermijden.
LEAD LIKE A GENIUS laat je het genie zien achter succesvol duurzaam leiderschap. Het geeft je krachtige handvatten om de best mogelijke resultaten neer te zetten die tot bedrijfsgroei leiden; en die daadwerkelijk tot een betere toekomst leiden met het beste rendement.
Over Melanie van de Velde
Dr Van de Velde was awarded the Adam Smith Prize for PhD Excellence. Nominated for the prize by the Research Director at the Centre for Social Innovation at Cambridge University, her thesis was the source of many insights in this book.