De cijfers liegen er niet om. In 2030 zijn waarschijnlijk 30% van de arbeidsuren in de Verenigde Staten vervangen door A.I. Uren van vooral ook hoger opgeleide werknemers. De vaardigheden die werkgevers zoeken bij hun werknemers veranderen. Ze willen creativiteit zien. Want dat is volgens CEO’s de sleutel naar toekomstig succes. In de ruim 30 jaar dat ik in de creatieve sector heb gewerkt, heb ik alleen nog nooit een boek gevonden over HOE je creatiever kunt worden…
Creativiteit is een vaardigheid
Creativiteit is gelukkig geen mysterieuze gave, maar een vaardigheid die te ontwikkelen is. Helaas is er in het onderwijs en het bedrijfsleven weinig aandacht voor een belangrijk deel van de definitie van creativiteit: ‘de eigenschap om ideeën, alternatieven en mogelijkheden te genereren en/of te herkennen die nuttig kunnen zijn bij het oplossen van problemen, het communiceren met anderen of het vermaken van anderen of onszelf.’
Bron: Robert E. Franken (Human Motivation, 1998)
Creatieve Persoonlijkheid
In mijn boek De creatieve revolutie wilde ik een aantal zaken combineren. Ik wilde uitleggen wat iemand tot een Creatieve Persoonlijkheid maakt èn hoe je dat kan worden. Met een concreet stappenplan en heldere oefeningen.
Waardoor je dus waardevoller wordt in je werkveld en al doende ontdekt dat creatieve mensen ook nog eens gelukkigere mensen zijn! En dat A.I. helemaal niet je vijand is, maar je sidekick die de dingen doet die jij hebt bedacht.
In het boek komen theorie en praktijk mooi samen in de weergave van de gesprekken die ik heb gevoerd. Bijvoorbeeld met de directeur van het Nederlands Instituut voor Publieke Veiligheid en de directeur onderwijs Lucht- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft. Maar ook een kunstenaar, een vormgever en een wiskundedocent. Die allemaal op hun manier het belang van creativiteit onderkennen, maar ook erkennen dat er maatschappijbreed te weinig aandacht en educatie voor is.
De creatieve organisatie
‘De creatieve organisatie is de toekomst.’ In dit hoofdstuk beschrijf ik wat de waarde van creativiteit is voor zowel publieke als commerciële organisaties en hoe je dit vervolgens kan oppakken. Een paar zaken die ik onder andere behandel:
Stop met brainstormen als je niet precies weet wat je doet, het kan juist de focus op de verkeerde zaken leggen. Ga aan de slag met de W.O.W.-methode uit het boek en je zal merken dat de kwaliteit van de ideeën toeneemt.
Stel je team niet alleen samen op basis van kleurprofielen, maar kijk ook naar de geheime krachten van je teamleden. Een team superhelden presteert meer. Misschien ben jij een Thor of een Captain America?
Noodzaak
De creatieve revolutie is niet alleen een ideaal of een vergezicht; het is een noodzakelijke beweging die onze samenleving op meerdere niveaus zal veranderen. De wereld verandert razendsnel door technologie, globalisering en de voortdurende uitdagingen van ecologische duurzaamheid en sociale rechtvaardigheid. Dat maakt creativiteit tot een noodzakelijke vaardigheid voor iedereen.
Over André van Straten
André van Straten is creativiteitsexpert. Met ruim dertig jaar ervaring in de creatieve sector ontwikkelt hij creativiteitsworkshops en geeft hij lezingen voor overheid en bedrijfsleven.