Laten we het geheugen nog even opfrissen, wat is de ‘Ja-maar filosofie’ ofwel psychologische jiujitsu of omdenken?
Daar bedoel ik mee dat als je iets als een nadeel of een probleem ervaart, je er in plaats van er in gevecht mee te gaan om het weg te willen werken, je er net als bij jiujitsu, de energie die erin ligt opgeslagen, moet leren kantelen om er je voordeel mee te doen.
In dit boek gaat het vooral om spiegelen. Wat is de boodschap daarvan?
Het gaat er in essentie om dat je daadwerkelijk laat merken dat je geïnteresseerd bent in de ander; open staat voor de ander en dat niet alleen doet door het te zeggen maar je daar ook daadwerkelijk naar gedraagt.
Heeft u een voorbeeld van goed spiegelgedrag?
Ik geef er één hoe het gaat als je niet spiegelt. Een tijdje geleden liep ik bij een autodealer binnen om een Saab te kopen. Ik zag een leuke cabrio die ik wel wilde. Dat zei ik ook tegen de verkoper, maar in plaats van de sleutel geven en een rekening te sturen, begon hij te vragen of ik een benzine of diesel wilde en of ik er wel goed over had nagedacht. Die verkoper voelde mij dus niet aan, spiegelde niet, en in plaats van met een auto de deur uit te gaan, verliet ik de zaak met alleen een paar brochures. Ik ben er nooit meer teruggekomen.
In je boek schrijf je onder meer: anderen veranderen is een heilloze onderneming!
Ja, de meest effectieve manier om ruzie met iemand te krijgen is om hem of haar te willen veranderen. Spiegelen is een veel betere methode.
Is Ik ben oké en jij bent een sukkel in zekere zin een aanklacht tegen al die boeken over veranderen die momenteel verschijnen?
Het is onmogelijk om niet te veranderen. Als je om je heen kijkt, bijvoorbeeld in de natuur, zie je dat alles altijd verandert. Veranderen is de essentie. Dan is het raar om te zeggen dat mensen of organisaties moeten veranderen. Als het goed is, is veranderen eigenlijk de normale staat der dingen. Maar wat mensen vaak willen doen, is zaken vast zetten; stabiliseren.
In je boek concludeer je dat er een correlatie is tussen leiderschap en spiegelen. Leg uit!
Leiders die spiegelen, komen over als wilskrachtiger, ambitieuzer en resultaatgerichter dan leiders die niet spiegelen. Dat is een curieuze uitkomst. Het betekent namelijk dat als je je voegt naar medewerkers, je aanpast, je luistert, dat je dan juist krachtiger overkomt, terwijl de aanname is dat je als luisterende leider juist slapper overkomt. Dat past natuurlijk wel weer in het beeld van dienend leiderschap. Dat is effectiever dan een leider die voor de troepen uitloopt.
Over Ronald Buitenhuis
Ronald Buitenhuis is freelance journalist.