In het onlangs verschenen Jab, Jab, Jab, Right Hook, betoogt de 38-jarige Amerikaan dat digitale marketing geen sprint is, maar een marathon. Of liever: een bokswedstrijd waarbij je vele ronden lang omzichtig om je tegenstander heen danst voordat je die beslissende voltreffer kunt plaatsen.
De metafoor slaat uiteraard niet op het knock-out slaan van je klanten, maar van concurrenten die zich steeds agressiever opstellen om door de brei aan sociale media-reclames heen te breken. Beter is het om potentiële klanten eerst met kleine tikjes en duwtjes in je eigen kamp te lokken voordat je ze confronteert met de hard sell, aldus Vaynerchuk. Dergelijke jabs kunnen in allerlei vormen aannemen, zoals humoristische content, interessant nieuws, of andere gebaren waarmee het vertrouwen van de consument kan worden gewonnen.
In het dagelijkse leven geeft Vaynerchuk al jaren het goede voorbeeld: hij is altijd bereikbaar, gaat in op elk interview-verzoek, en stuurde een volger op Twitter ooit zelfs een cheeseburger omdat hij erom vroeg. Niet uit de goedheid van zijn hart, maar uit koele zelfberekening, zo geeft hij zelf ook toe: ‘Iedereen op Facebook en Twitter plaatst berichten als "kom naar mijn open huis", "koop mijn wijn", of "koop mijn boek" - ikke, ikke, ikke! Maar als je eerst om mensen geeft, krijgen ze de neiging om ook om jou te geven.’
Over Jeroen Ansink
Jeroen Ansink is journalist in New York. Hij schrijft en schreef onder meer voor HP/De Tijd, Elsevier Weekly Magazine en Fortune.com. Voor Managementboek schrijft hij interviews. Ansink voltooide een vrij doctoraal in de Letteren aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en behaalde het certificaat Business Journalism aan de Wharton Business School aan de Universiteit van Pennsylvania.