Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Terug onder het glazen plafond

Vrouwen en topbanen, het blijft een lastige combinatie. Het plotselinge ontslag van New York Times-hoofdredactrice Jill Abramson maakte vorige week weer eens pijnlijk duidelijk hoe zeldzaam het is dat vrouwen het pluche bereiken – en hoe lastig het kan zijn om die positie vervolgens ook te behouden. Facebook-topvrouw Sheryl Sandberg stelt in haar bestseller Lean in dat vrouwen op weg naar boven voorzichtigjes moeten ‘inleunen’, maar die balans blijkt soms erg precair. Abramson zou ‘polariserend en grillig’ zijn, aldus haar (mannelijke) medewerkers.

Jeroen Ansink | 20 mei 2014 | 1-2 minuten leestijd

Het vertrek van Abramson bij ‘s werelds meest gezaghebbende krant is volgens sommigen een blijvende stap achteruit. ‘Ik denk dat het sommige vrouwen, bewust of onbewust, zal afschrikken om een toppositie na te streven,’ stelt Gloria Feldt, oprichter van leiderschapsgroep Take the Lead in de Daily Beast.

Feldt raakt daarmee de kern van The confidence code, dat sinds enkele weken op de Amerikaanse bestsellerlijsten staat. In het boek betogen Good Morning America-journaliste Claire Shipman en BBC America-anchor Katty Kay dat het glazen plafond niet de enige reden is waarom vrouwen niet doorbreken tot de top.

Minstens zo belangrijk is een gebrek aan zelfvertrouwen en een drang naar perfectie, een combinatie die vaak leidt tot een onzekere houding. Mannen daarentegen hebben de neiging om zichzelf te overschatten, en struikelen zo nodig naar de top. Zo onthulde een intern onderzoek bij computerbedrijf Hewlett-Packard dat vrouwen pas solliciteren op een promotie als ze geloven dat ze voor honderd procent aan de benodigde kwalificaties voldoen. Mannen zetten de stap al als ze zich daar voor zestig procent verzekerd van voelen.

Het verhaal achter de online modewinkel Nasty Gal laat zien dat het ook anders kan. Gebrek aan zelfvertrouwen is wel het laatste waar oprichter Sophia Amoruso aan lijdt. De dertigjarige Amerikaanse had geen enkele ervaring of opleiding toen ze acht jaar geleden op straat gevonden kleding begon te verkopen op veilingssite eBay. Het winkeltje is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met een een omzet van meer dan honderd miljoen dollar per jaar. In het onlangs verschenen #GIRLBOSS legt ze uit hoe ze dat voor elkaar heeft gebokst.

Een paar citaten uit haar publiciteitstour: ‘Als je denkt dat mannen je anders behandelen omdat je een vrouw bent, dan zullen ze je anders behandelen. Wat je verwacht zal gebeuren.’

En: ‘Er is een verschil tussen het maken van compromissen en gecompromitteerd worden, en een hoop vrouwen laten zich dat overkomen.’

Over Jeroen Ansink

Jeroen Ansink is financieel-economisch journalist en werkt in New York als correspondent voor FEM Business, Management Team, Forum en Fortune.com. Voor Managementboek schrijft hij interviews. Ansink voltooide een vrij doctoraal in de Letteren aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en behaalde het certificaat Business Journalism aan de Wharton Business School aan de Universiteit van Pennsylvania.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden