Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Preview - Lanceer je bedrijf!

Bart van den Belt is succesvol spreker en staat wekelijks voor grote groepen. In maart 2016 presenteert hij zijn tweede boek Lanceer je bedrijf. De centrale boodschap: zichtbaar zijn én waarde bieden, maar je verhaal wel persoonlijk houden. Bart legt in deze preview uit hoe.

Bart van den Belt | 23 februari 2016 | 4-5 minuten leestijd

Een businesscoach vroeg me ooit: als alles zou kunnen, wat zou dan je dan willen? Mijn antwoord was: ik wil fulltime spreker en trainer worden. Impact maken in het leven van anderen met dezelfde hoeveelheid lol als nu. Dat leek onhaalbaar op dat moment. Hoe zou ik, met mijn achtergrond, ooit als spreker en trainer kunnen werken? Ik geloofde niet dat iemand mij serieus zou nemen. Tot ik een besluit nam.

Even naar het begin. Tijdens de eerste achttien jaar van mijn leven ben ik in totaal twaalf keer verhuisd. Toen ik vier jaar oud was voor het eerst; mijn vader en moeder gingen scheiden. Mijn moeder trouwde opnieuw en we verkasten naar Noord-Holland. Mijn ‘nieuwe gezin’ liep op z’n zachtst gezegd niet lekker. Ik belandde in een pleeggezin en werd door Jeugdzorg onder toezicht geplaatst. Ik leefde her en der. Toen ik eindelijk op mezelf woonde, moest ik rondkomen van zo’n 45 euro per maand. Hiervan deed ik alle boodschappen en moest ik mijn kleding betalen.

Ik weet nog goed dat een goede vriend van me op bezoek kwam om te eten. Mijn koelkast was leeg en ik had geen geld. En dus aten we de inhoud van een blik doperwten, met mayonaise. Als je mij op mijn zeventiende had ontmoet, had je een jongeman gezien van 115 kilo in een ribbroek en een grote oude trui.

De grote omslag

De ommezwaai kwam toen ik van goochelen, mijn hobby, mijn beroep ging maken. Een grote sprong in de tijd:

begin 2010 zat ik op een prachtig kantoor in Utrecht, had ik twee stagiairs en een parttimemedewerker in dienst, en werkte ik zestig tot zeventig uur per week. Ik reed in mijn droomauto en alles leek goed te gaan. Overdag zat ik vijf dagen per week op kantoor en goochelde ik twee tot drie avonden in het land. Op zaterdag deed ik kindershows, tot ver in Duitsland. En toch was ik niet gelukkig. Deze periode voelde aan alsof ik in een rijdende trein zat die ik niet kon stoppen.

Opnieuw beginnen

Toen ik besloot een nieuwe weg in te slaan en mijn droom te volgen, ontdekte ik iets essentieels. Ik kwam er al snel achter dat ik wist hoe ik zichtbaarder moest worden. En: wanneer je écht succesvol wilt worden als ondernemer, is het belangrijk om een verschil te maken voor je klanten. Dat ben ik gaan doen: bij iedere klant die ik kreeg, ben ik meer gaan leveren dan waar hij voor betaalde. Ik ging veel meer waarde toevoegen en had als doel om voor mijn dertigste een boek te schrijven over persoonlijk leiderschap, gebaseerd op mijn persoonlijke ervaringen. Dat lukte ook en werd een bestseller.

Nu leer ik zzp’ers de essentiële vaardigheden om een succesvol bedrijf op te zetten, veel klanten te krijgen, zichzelf stevig te positioneren en goed te verkopen, dat doe ik via seminars en trainingen. Een van de grote uitdagingen voor een ondernemer is ervoor zorgen dat je onthouden wordt en opvalt tussen andere dienstverleners. Dat kan door jouw persoonlijke verhaal te vertellen. Ik geef je verschillende redenen waarom dat zo effectief is:

1. Emotie

Omdat onze hersenen dagelijks veel prikkels moeten verwerken, filteren ze de informatie zo snel mogelijk. Emotie herkennen ze als relevant. Een goed opgebouwd persoonlijk verhaal raakt de emotie en blijft daardoor beter hangen.

2. Identificatie

Een goed persoonlijk verhaal bevat bergen en dalen. Anderen kunnen zich daarmee identificeren en hebben daardoor het gevoel dat het ook een beetje over henzelf gaat. Het zorgt ervoor dat je je verbindt met je doelgroep.

3. Interactie

Je persoonlijke verhaal nodigt uit tot interactie met je doelgroep. Mensen vinden het prettig om te reageren op de herkenbare elementen uit je verhaal. Zo kun je laten zien ‘wat’ je bent, zonder dat je de verbinding met ‘wie’ je bent kwijtraakt. Dat maakt de communicatie menselijker.

Een goed ontworpen persoonlijk verhaal raakt en inspireert. Het vertelt ook waarom je kunt doen wat je doet. In plaats van alleen te zeggen dat je een goede tekstschrijver bent, kun je ook beschrijven welke reis je hebt gemaakt om dat te bereiken. Dat is geloofwaardig en ligt dicht bij jezelf. Elk goed verhaal bevat dus de volgende ‘hoofdstukken’: welke reis je tot nu toe hebt afgelegd, waar je je nu bevindt en waar je naartoe wilt. En vertel niet alleen welke successen je hebt bereikt, maar ook welke tegenslagen je moest overwinnen.

Bart van den Belt is spreker, trainer en ondernemer. Na een succesvolle carrière als entertainer en eigenaar van een artiesten- en trainingsbureau is hij sinds 2010 actief als spreker en trainer. Hij is de auteur van Fluitend veranderen en Lanceer je bedrijf!

Over Bart
Bart van den Belt (1984) is gelukkig getrouwd met Sanne en heeft een hond, Sofie. Daarnaast is hij een veelgevraagd spreker over marketing, ondernemerschap en (persoonlijk) leiderschap. Hij is auteur van diverse online trainingen, audioprogramma’s en boeken, waaronder de bestseller Fluitend veranderen. Bart is oprichter van de Zakelijk Succes Academy (www.zakelijksucces.nl) en is mede-eigenaar van verschillende bedrijven. Zijn missie omschrijft hij als: ‘Serving God by developing people’.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden