Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Preview - Gebouw verder - Facilitaire gebruiker als gast

Gebouw verder - Facilitaire gebruiker als gast is een praktisch naslagwerk over ervaringen, gedachten en zichtbare ontwikkelingen hoe de functie van het kantoorgebouw verandert. Het boek beschrijft hoe facilitair management hierop kan (moet) inspelen. Een preview.

René de Vos | 3 mei 2016 | 2-3 minuten leestijd

Door Het Nieuwe Werken (HNW) of Werken 2.0 zijn kantoorwerkzaamheden meer en meer onafhankelijk van plaats en tijd uit te voeren. Medewerkers gebruiken mobiele technologie zoals een laptop en mobiel internet om op andere plekken dan het kantoor te werken, bijvoorbeeld thuis of onderweg. Inmiddels werkt meer dan 30% van de Nederlandse kenniswerkers één of meer dagen thuis. Als ze al in het kantoorgebouw werken, dan willen ze er ‘authenticiteit', ‘beleving', ‘toegankelijkheid' of ‘zingeving' aantreffen. Bestaande kantoorgebouwen zijn nauwelijks op deze veranderende behoeften en wensen van de gebruiker aan te passen.

Voor nog te bouwen kantoren is dit wel mogelijk. Tenminste, als de infrastructuur van het kantoorgebouw flexibel genoeg is. Hiervoor moet de basisstructuur in orde zijn. Visie op facilitair management en betrokkenheid bij het proces, van bouw tot oplevering en exploitatie, zijn nodig om dit te bereiken. Dan kan er een basisstructuur ontstaan die zo is in te richten, dat de gebruiker zich in het gebouw een welkome gast voelt. Een gebouw waar het aangenaam is in te vertoeven en waar veel te beleven valt. Met andere woorden: de basisstructuur richt zich dan op de beleving en het welbevinden van de gebruiker. Kleur, licht, materiaal, sfeer; het moet allemaal op elkaar aansluiten en aan de meest hooggespannen verwachtingen voldoen. Er moet ook sprake zijn van een samenhangend geheel tussen ontvangst, werkplek en verblijf: dienstverlening, proces, structuur en techniek moeten met elkaar overeenstemmen en min of meer uit elkaar voortvloeien. Zo ontstaat, langzaam maar zeker, het kantoorgebouw van de toekomst.

René de Vos: ‘Het doel van Gebouw verder - Facilitaire gebruiker als gast is om de facilitaire student en de jonge facilitaire beroepsbeoefenaar te voorzien van actuele informatie over het vakgebied en mijn ideeën. Misschien helpt het om (nog) beter beslagen ten ijs te komen. Het boek heeft verder als doel om ook de ervaren facilitair manager te helpen. Zeker als die zich beperkt voelt het facilitair management binnen vastgelegde en strakke kaders uit te voeren. De lezer krijgt informatie hoe facilitair management en het gebouw op een andere, integrale manier zijn te bekijken. Daarenboven krijgt de lezer een idee hoe de facilitaire organisatie van de toekomst eruit kan zien.'

René H.J. de Vos is Master of Business Administration in Facility Management en Certified Facility Manager. Hij is betrokken bij meerdere PPS/DBFMO-projecten. De Vos is de auteur van Gebouw verder - Facilitaire gebruiker als gast.

Over René de Vos
René H.J. de Vos (1957) is Master of Business Administration in Facility Management en Certified Facility Manager. Hij is betrokken bij meerdere PPS/DBFMO-projecten. PPS staat voor Publiek Private Samenwerking en DBFMO voor Design, Build, Finance, Maintain en Operate. Een PPS is een samenwerkingsverband tussen de overheid en een of meer private ondernemingen. Een PPS geschiedt vaak via een DBFMO-contract. Van 2010 tot 2013 is hij Directeur Exploitatie bij het PPS/DBFMO-project Kromhout Kazerne te Utrecht en vanaf 2013 Directeur Exploitatie bij het PPS/DBFMO-project Ministerie van Financiën te Den Haag. Vanaf december 2015 is hij als Directeur Exploitatie tevens verantwoordelijk voor het PPS/ DBFMO-project DC16 te Rotterdam. Verder is hij als Adviseur Exploitatiemanagement betrokken bij het PPS/DBFMO-project Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) te Utrecht. René is gespecialiseerd in de opzet van een integrale beheerorganisatie na de verwerving van een PPS/DBFMO-project en de aansturing van de beheerorganisatie in de exploitatiefase. Hij richt zich op een optimale, prestatiegerichte en integrale dienstverlening.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden