Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Chaos in startup land

Het leven van starters in een startup gaat niet over rozen. In tegenstelling tot de succesverhalen komen de meeste startups, ondanks goede bedoeling, mooie ideeën en eventueel een eerste lading geld, niet van de grond. De redenen zijn verschillend maar worden zelden aan het papier (of internet) toe vertrouwd. Schaamte?

Bertrand Weegenaar | 22 februari 2017 | 2-3 minuten leestijd

Van schaamte is bij Antonio Garcia Martinez geen sprake. De auteur van Chaos Monkeys doet een boekje open over de cultuur binnen startups in het hart van ‘startup walhalla’ Silicon Valley. Over de werkethiek en de relatie met de omgeving: familie (geen tijd), vrienden,  andere startups (toch competitie) en de venture capitalists. Na een korte carrière bij Goldman Sachs kiest hij met wat maten voor het opstarten van AdGrok. Een ‘advertentie-gat’ dat Google liet liggen. Martinez gebruikt AdGrok als hefboom om bij Facebook binnen te komen als productmanager voor het Ads stuk. (AdGrok werd zonder Martinez voor een paar miljoen dollar door Twitter gekocht.)

Facebook anno 2011, voor de IPO (beursgang aan de New York Stock Exchange) is op het gebied van geld verdienen aan targeted marketing nog nergens. Door de massa van het gebruik komt er wel geld binnen, maar er is een enorme potentie. Martinez kan aan de slag. We krijgen een niet zo fraaie inkijk in het amateurisme bij een groot, centraal geleid IT-bedrijf met vooral 16-uur per dag werkende mannelijke nerds.  Over privacy en hoe Facebook dat vanuit Ierland oplost. Interessant want veel Amerikaanse IT-bedrijven opereren vanaf dit eiland naar de gehele Europese markt. Veel humor in het boek en onvervalste Amerikaanse waarheden.

Een kenmerkend citaat uit het boek: ‘Given that Facebook was an Irish entity within the EU, the deal with the Europeans was that it would be (mostly) up to the Irish to police ever-present bugbear of underworked EU bureaucrats, our data and privacy policy. Despite the fact that the entire continent was unable to itself produce even a single consumer Internet company of global scope, Europe did reserve the right to control how these (American) companies did business.’

Na twee jaar, wat geconverteerde aandelen en een weinig succesvol project, wordt Martinez bij Facebook de laan uit gestuurd. Martinez gaat na deze periode los op Internet met marketing blogs en startup analyses. Martinez gebruikt zijn Facebook-ervaring om dezelfde technieken bij Twitter te implementeren. En dit boek te schrijven!

Over de toekomst van Facebook: ‘The company fails and your logo is recycled as a reminder of corporate mortality. Then everyone wonders how such a confirmed genius could have possibly failed, and ruminates on the transience of talent. That day will arrive for Facebook too. It some ways, it already has; Facebook just bought its way out of it.’

Met Instagram en Whatapps heeft het zijn markt en gebruik kunnen vergroten. Of dat voldoende is voor de winsthongerige aandeelhouders zal de tijd leren. Twitter kon het niet maken. De internetgigant van het eerste uur, Yahoo, heeft het ook niet gered.

Over Bertrand Weegenaar

Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business. In 2020-2021 schreef hij 8 artikelen Uit de boeken voor jonge leiders

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden