Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Creëer je volgende baan - Kom als enige aan tafel bij je nieuwe werkgever

In dit praktische boek beschrijft Marjolein Kalter stapsgewijs hoe je zelf het werk creëert dat jou inspireert en hoe je de werkgever vindt die jou daar graag voor wil betalen. Een preview.

Marjolein Kalter | 13 juni 2017 | 3-4 minuten leestijd

De huidige arbeidsmarkt vraagt om een nieuwe manier van solliciteren. Steeds minder werk wordt vergeven via de klassieke route van vacature, sollicitatiebrief en gesprek. 45-plussers komen via die route sowieso nauwelijks meer aan de slag. Netwerken en je meerwaarde laten zien aan potentiële werkgevers is veel belangrijker geworden. Werk is bovendien vaker flexibel, tijdelijk of in projectverband.

Het is tijd voor de ondernemende werknemer en de ondernemende sollicitant. Iemand die wegblijft uit de concurrentieslag met honderden andere sollicitanten en zijn eigen baan creëert. Voor werkgevers is zo’n sollicitant zeer interessant.

Geïnspireerd op de werkwijze van succesvolle kleine ondernemers ontwikkelde ik de Baan als Business-methode. In het boek Creëer je volgende baan werk ik in zes stappen deze nieuwe manier van solliciteren uit. De aanpak is gebaseerd op de ervaringen met trainingen aan inmiddels honderden werkzoekenden. 70 procent van de gemiddeld 48-jarige deelnemers was binnen een half jaar aan het werk doordat ze de methode geheel of gedeeltelijk toepasten in hun manier om aan het werk te komen.

De werkzoekenden die ik heb getraind herkenden allemaal deze verschijnselen:

- Ze wisten vaak niet goed wat ze echt te bieden hadden

- Ze werden met vage argumenten afgewezen, ook als ze heel goed bij de vacature pasten

- Soms ontvingen ze geen reactie op hun sollicitatie

- Ze kregen steeds meer moeite om zich op te peppen om vol te gaan voor de volgende vacature

- Ze kregen de indruk dat er voor iedere functie een schaap met vijf of meer poten gevraagd werd

- Hun zelfvertrouwen liep forse deuken op

- Ze raakten vertwijfeld: vind ik ooit nog de baan die écht bij me past? En hoe dan?

Met de Baan als business-methode werden werkzoekenden creatief en ontwikkelden ze de ondernemende werknemer in zichzelf. De essentie is dat ze op zoek gaan naar wie ze zouden zijn als merk, welk probleem ze voor een ander kunnen oplossen, wie hen daarvoor wil betalen, hoe ze daarmee in contact komen en hoe ze overeenkomst sluiten.

Je creëert je baan op basis van wat jij wilt, waar je goed in bent en wat je belangrijk vindt. Je zoekt daarbij contact met de werkgever waar jij graag voor zou willen werken omdat deze werkgever waarden en een visie uitdraagt waar je achter staat. Je zoekt uit welk vraagstuk je werkgever bezighoudt op het vlak van jouw expertise en daarvoor maak je een voorstel dat je aan de werkgever presenteert. Ziet de werkgever toekomst in je aanbod? Dan heb je een nieuwe baan.

Voor wie is de methode het meest geschikt?

- Werkzoekende goed opgeleide veertigplussers

- Mensen die langer dan een jaar werkloos zijn

- Boventallige medewerkers in functies waar geen vraag meer naar is

- Mensen die de regie over het vervolg van hun carrière (willen) nemen

- Werkzoekers die twijfelen tussen een baan en een eigen bedrijf

Er zijn veel goede boeken over solliciteren, maar die route blijft beperkt tot het reageren op vacatures. Creëer je volgende baan biedt een uitgebreide praktische handleiding voor een meer pro-actieve aanpak, voor iedereen die niet in de lange rij met medesollicitanten aan wil sluiten.

Marjolein Kalter helpt als coach en trainer werkzoekenden met de transformatie van het klassieke solliciteren naar ondernemend solliciteren. Ze is de auteur van Creëer je volgende baan.

Over Marjolein Kalter
Marjolein Kalter is bedenker van het Baan Als Business-model dat ze in dit boek uitwerkt. Ze helpt als coach en trainer werkzoekenden met de transformatie van het klassieke solliciteren naar ondernemend solliciteren.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden