Siets Bakker, organisatieadviseur en ervaren opsteller, wil nog een stap verder gaan: dezelfde kennis op gebruiken op een manier die geen opstellingen vergt maar dagelijks door iedereen toe te passen is. Via het stellen van Rake vragen bijvoorbeeld.
De grootste complexiteit in organisaties van nu, zit in hoe je zorgt dat de juiste verbindingen gelegd worden. Flow ontstaat als de structuur, interactie en kwaliteit van de verbindingen kloppen. Met de juiste verbindingen, is alles mogelijk, alle informatie is bereikbaar, voor iedereen. Een opstelling maakt de verbindingen op verschillende lagen zichtbaar.
De kennis die nodig is om een opstelling goed te begeleiden, is ook op een heel andere manier te gebruiken: via vragen. Rake Vragen. Rake Vragen zijn vragen die je stelt om de kwaliteit van de verbindingen te onderzoeken. De aanname is dat als de kwaliteit van de verbindingen goed is, kennis, talent, middelen goed kunnen stromen. Er is niets dat in de weg staat. Als het goed kan stromen, dan ontstaan er geen problemen als verlies van productie, fraude of uitstroom. Want vaak zijn juist dit soort problemen symptomen van iets anders. Het zichtbare deel van het probleem is het symptoom, veroorzaakt door iets dat voorbij het zichtbare is. In de kwaliteit van de verbindingen.
Ik heb de afgelopen vijf jaar in de organisaties waar ik voor werk, uitgebreid onderzocht en getest wat voor vragen je dan kunt stellen. Ik heb experimenten gedaan met de vragen in de workshops die ik gaf. Alles wat ik daar ontdekt en gevormd heb, komt terug in het boek over Rake Vragen.
Wat zit er vast dat normaal gezien zou stromen?
Werken met Rake Vragen is eigenlijk heel eenvoudig en logisch. Het eerste wat ik me altijd afvraag is waar het vast zit. Wat zit er vast dat normaal gezien zou stromen? Ik stel me die vraag als ik het gevoel heb dat ik veel harder werk dan nodig is. Of als ik iets moet doen waar ik tegenop zie. Maar ik stel hem ook aan mijn opdrachtgevers, wanneer ze uitleggen waarom het niet lukt om hun resultaten te halen.
Waar hoort het bij?
Als een probleem een symptoom van iets is, dan gaat het niet meer om het symptoom zelf maar om waar het symptoom vandaan komt. De volgende vraag die ik vaak stel, hardop of aan mezelf, is waar het bij hoort. Ongewenst gedrag van een medewerker of collega, kan bij die persoon horen, maar ook bij de functie of bij het product dat hij maakt. Dat komt vaak voor wanneer een functie onvoldoende is meegegroeid met de veranderende omgeving of een product eigenlijk geen toegevoegde waarde meer heeft. Soms wordt iemand onbewust gestuurd door iets uit voorbij het zichtbare. Dan red je het niet met beter aanspreken alleen, of een coaching of een teamsessie. Want het gedrag hoort bij iets anders en zal dus opnieuw terugkomen.
Rake Vragen kun je zelf toepassen. Altijd. Je hebt er niemand voor nodig. Zodra je doorhebt hoe dat werkt, wordt alles wat je al wist, meer waard!
Over Siets Bakker
Siets Bakker (1973) is systemisch ondernemer. Ze is opgeleid in HR en bedrijfskunde en heeft daarna gewerkt als organisatieadviseur. Inmiddels heeft ze meerdere bedrijven en heeft ze Rake Vragen gecreëerd: een vorm van vragen stellen die op de onderstroom raken. Haar boek en kaartenset 'Rake Vragen' zijn bestsellers en vertaald naar het Engels, Spaans en Deens.