Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

De Blauwe Revolutie - Verduurzaam je organisatie in 4 stappen

De Blauwe Revolutie is een interactief werkboek voor ondernemers, corporate refugees en studenten. Het bevat een methodiek om je organisatie in vier overzichtelijke stappen te verduurzamen en dat vervolgens overtuigend te communiceren.

Siemen Cox | 16 mei 2018 | 4-5 minuten leestijd

Ik heb 15 jaar in de financiële dienstverlening gewerkt voordat ik duurzaam ging ondernemen. De eerste 11 jaar in loondienst en daarna heb ik als freelancer verschillende interimklussen gedaan.

Na vier jaar freelancen voelde ik mij niet meer verbonden met die branche. De koek was op. Ik voelde een chronisch gebrek aan kippenvel. Dus daar zit je dan. In het bedrijfsrestaurant van Rabobank Nederland in Eindhoven. Wetende dat je op een dood spoor zit, maar de weg naar het rangeerterrein niet weten te vinden. Ik was corporate refugee geworden.

De Blauwe Economie

Tijdens een cursus permacultuur in Portugal, leerde ik De Blauwe Economie kennen. In zijn boek omschrijft Gunter Pauli meer dan 100 businesscases van dingen die je kunt doen met afval. Paddenstoelen kweken op koffiedik was er 1.

Dat idee is nooit meer uit mijn grijze massa gegaan en met de principes van De Blauwe Economie in mijn achterhoofd kon ik anders gaan ondernemen. Ik begon rotterzwam en samen met mijn compagnon Mark Slegers, initieerde wij BlueCity. Recent is rotterzwam een deelneming in Coffee Based aangegaan.

8 lessen

Ondernemen in De Blauwe Economie, circulaire economie of duurzame economie, vraagt een andere manier van denken. Vanaf het begin hebben Mark en ik alles wat wij geleerd hebben in de corporate wereld overboord gegooid en het 180 graden anders gedaan.

In mijn boek deel ik 8 lessen die wij geleerd hebben bij het opzetten van rotterzwam en BlueCity. Een van die lessen is werken op basis van open source. Wij zijn gaan delen wij deden, voordat wij precies wisten wat wij aan het doen waren. Waar vergelijkbare initiatieven [wij waren niet de eerste in Nederland die paddenstoelen op koffie kweken] de kennis voor zich zelf hielden.

Als gevolg daarvan hebben wij een uitgebreid Europees netwerk van gelijkgestemden opgebouwd. Eens per jaar komen wij samen om kennis te delen. Gedurende het jaar wisselen wij doorlopend zakelijke inzichten met elkaar uit. In De Blauwe Revolutie wijd ik een heel hoofdstuk aan hoe je open source in kan zetten in je organisatie EN hoe je het voor je kan laten werken.

In de software wereld laten tal van inspirerende voorbeelden zien dat open source de norm is. Wordpress, Linux en Firefox zijn stuk voor stuk platform geworden voor miljoenen gebruikers. Het wordt tijd dat wij dat concept naar het bedrijfsleven halen.

Laten wij de patenten vervangen door research disclosures en copyright door creative common licenties. Zo valt De Blauwe Revolutie bijvoorbeeld onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 4.0 Internationaal-licentie.

Deze licentie staat iedereen toe het werk te kopiëren, distribueren, vertonen, op te voeren, en om afgeleid materiaal te maken, zolang ik vermeld wordt als maker van het werk, het werk niet commercieel gebruikt wordt en afgeleide werken onder identieke voorwaarden worden verspreid. Het idee is dat het gedachtengoed zich sneller verspreid zonder de restricties van copyright.

CARE-FUL methode

De kern van mijn boek draait om de CARE-FUL methode. Een methode om je organisatie in vier overzichtelijke stappen te verduurzamen.

Ondernemers zijn, als je het mij vraagt, erg actief in de linkerhersenhelft. De plek voor redenatie, probleemanalyse en oplosvorming. Maar ook voor calculatie. Duurzaamheid zit echter vooral in de rechterhersenhelft. Daar maak je de connectie met het hart en met de natuur.

Om duurzaam ondernemer te zijn, dien je te kunnen schakelen tussen de linker- en de rechterhersenhelft. Dat is het eerste waar je je bewust van moet zijn.

De CARE-FUL methode bevat 4 stappen en drie aandachtspunten. Het doorlopen van de vier stappen is zo neergezet dat het een invuloefening is. In de eerste stap onderzoek je de motivatie [Cause] achter jouw behoefte om te verduurzamen. In de tweede stap ga je de footprint van je organisatie analyseren [Analyse]. Op basis van de data die boven water komt, ga je aanpassingen [Refresh] doen in je organisatie om je footprint te verkleinen. In de laatste stap ga je naar buiten treden en uitleggen [Explain] aan de buitenwereld wat je doet en waarom je dat doet. Daarbij leg je een link met de eerste stap. Zo verbind je de intrinsieke motivatie van je organisatie aan je externe communicatie. And everybody loves authenticity.

Met behulp van een invulschema en een video uitleg over hoe je de CARE-FUL methode kan gebruiken, loop je overzichtelijk door de stappen heen die nodig zijn om je organisatie aan te passen aan de noodzaak van duurzaamheid.

In 2013 startte Siemen Cox RotterZwam. In 2015 volgde het idee voor BlueCity. RotterZwam is winnaar van zeven Awards, BlueCity van twee. Hij is de auteur van De blauwe revolutie.

Over Siemen Cox
Siemen Cox rolde eind jaren 90 bij toeval de financiële dienstverlening in. Begonnen als jongste bediende bij Nationale-Nederlanden aan het Weena. Werkte zich op tot teammanager en ging in 2009 als freelancer in diezelfde financiële dienstverlening aan de slag. In 2012 begon het te kriebelen na het lezen van het boek ‘De blauwe economie’. In dat boek beschrijft Günter Pauli 100 businesscases van dingen die je kunt doen met afval. Paddenstoelen kweken op koffiedik was de case die Siemen niet meer losliet. In 2013 startte hij samen met Mark Slegers RotterZwam. In 2015 volgde het idee voor BlueCity. RotterZwam is winnaar van zeven Awards, BlueCity van twee.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden