Social selling gaat over het bouwen van relaties met behulp van social media. En daarin zijn een aantal zaken belangrijk om mee te nemen.
Jouw verhaal
Onderscheiden op product of dienst is voor veel bedrijven bijna niet meer te doen. Het meeste is al bedacht en gedaan. Echt onderscheiden doe je als persoon. Er is maar een jij en een ik. Dat maakt ons uniek en dus per definitie onderscheidend. Vertel je verhaal online, geef mensen een kans om je te leren kennen. Deel je kennis en ervaring, laat jezelf zien.
Doelstelling
Net zoals iedere commerciële strategie is de doelstellingen van je business leidend. Wat wil je bereiken? En wanneer wil je het bereiken? Open deur? Jazeker, maar tegelijkertijd zijn er ontelbaar veel professionals die vanuit enthousiasme starten met online communiceren zonder helder te hebben wat ze eigenlijk willen bereiken. Het resultaat is vaak dat je niet weet of iets lukt en daardoor stopt, nog voor de eerste echte resultaten behaald zijn.
Doelgroep
Kies je doelgroep. Ken je doelgroep. Je doelgroep is geen bedrijf, maar een mens. Een mens die werkt binnen een bedrijf en met specifieke vragen en problemen zit. Wanneer je weet met wie je wilt communiceren, weet je ook hoe en waarover je moet communiceren om onder zijn/haar aandacht te komen.
Propositie
Als je weet wie je doelgroep is, kun je jezelf positioneren op de meest relevante manier voor je doelgroep. Welke belofte doe je? Wanneer wil je dat ze aan je denken? Wat is jouw persoonlijke ‘merk’ richting je doelgroep? Creëer social media profielen die hier een helder antwoord op geven.
Kies je social media platforms
Welke kanalen kies je? De kanalen waar je doelgroep actief is. Leer de verschillende platforms kennen en begrijp waarom je doelgroep hier actief is. Ieder platform heeft een ander bestaansrecht. En jouw doelgroep heeft bij ieder platform een andere reden om daar actief te zijn. Respecteer de verschillen en leer hoe je de aandacht via deze platforms kunt verdienen.
Creëer content
Content is wellicht het hoofdingrediënt van online communiceren. Nu je weet met wie je communiceert, kies je onderwerpen die relevant zijn voor je doelgroep. Gebruik tekst, afbeeldingen, audio en video om je verhalen en kennis te delen met je doelgroep. Ontwikkel een contentplanning die een op een aansluit bij je doelstelling en de interesses van je doelgroep.
Zoeken, vinden en connecten
Toffe content is van cruciaal belang, maar zorgt natuurlijk nog niet dat er morgen honderden nieuwe klanten op de stoep staan. Daarvoor zul je zelf initiatief moeten tonen. Leer je doelgroep vinden via LinkedIn en andere platforms. Volg ze, luister naar ze en leer ze kennen. Maak contact met je doelgroep op een persoonlijke manier en leg de basis voor een goede relatie.
Leads en sales
Relaties kunnen heel goed ontstaan via de online kanalen. De daadwerkelijke deals vragen vaak een goed gesprek en een kop koffie. Zie welke bedrijven er klaar voor zijn om verder te praten en maak afspraken die qua timing en relevantie kloppen. Nooit meer het hele land doorrijden om te ontdekken dat het eigenlijk niet nodig was.
Implementatie in je bedrijf
Social selling is een skill, geen theorie. En daarom zul je het dus moeten doen om het te leren. Niet alleen, samen met je team. Maak afspraken over taken en verantwoordelijkheden. Maak een planning en doe het samen.
Uiteindelijk is er maar een manier om succesvol te zijn in social selling. Door het gewoon te doen.
Djoea van Zanten is een van de gezichten van Make Marketing Magic. Hij helpt op dagelijkse basis bedrijven met hun b2b marketing en sales vraagstukken. Zijn ervaring van de afgelopen jaren legt hij in vogelvlucht uit in het boek Social selling in 60 minuten.