Ik ben Jaap Toorenaar, ik werk veertig jaar in de reclame en ik denk soms dat ik er iets van begin te begrijpen. Mijn boek Hoe verzinnen ze het? De bedenkers van onvergetelijke reclames aan het woord presenteert hoogtepunten uit onze reclamegeschiedenis, campagnes die niet genegeerd maar gewaardeerd werden. Wie wil daar niets van leren?
Ik heb er drie jaar aan gewerkt, althans, drie dagen in de week. En ik heb er meer dan vijftig reclamemensen van naam en faam voor geïnterviewd. Het resultaat is uniek, denk ik. Ruim 320 pagina's vol prachtige, openhartige geboorteverhalen van roemrijke reclamecampagnes, verteld door de bedenkers zelf.
Wat stond er in de briefing van hun opdrachtgevers? Hoe kwamen ze op hun idee? Hoe enthousiast, vertwijfeld of negatief reageerden de klanten op hun eerste voorstellen?
Het boek is ook een ode aan adverteerders die ‘ja' zeiden tegen een vaak eenvoudig scriptje met een paar lullige tekeningen, die geloofden in een reclame-idee toen nog niemand wist dat het een plaats zou veroveren in ons collectieve geheugen.
Je vindt een paar extra's in het boek. Een hoofdstuk over de bekendste reclamemuziek. De spoedcursus ‘Zo bedenk je een ijzersterke slogan'. En een top 100 van meest gebruikte reclamezinnen in ons dagelijks taalgebruik. Waarom zijn die blijven hangen?
Werk je in de reclame, marketing of communicatie? Ken je het belang van overtuigingskracht en herinneringswaarde? Lees dit boek.
Reclame maken is post bezorgen bij mensen zonder brievenbus, maar hier leer je hoe je boodschap toch binnenkomt.
Jaap Toorenaar is creatief directeur en tekstschrijver bij het Rotterdamse reclamebureau ARA. Hij zit bijna veertig jaar in het vak en heeft bekende zinnen op zijn naam staan, zoals ‘De maatschappij. Dat ben jij.' voor Sire, ‘NRC Handelsblad. Slijpsteen voor de geest' en ‘ Een beter milieu begint bij jezelf'' voor VROM. En hij was mede-bedenker van het reclamefilmpje met de jonge Evert van Benthem voor Calvé. Hij is de auteur van Hoe verzinnen ze het?