Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Vijf redenen om over te stappen om Joomla 1.6

Eric Tiggeler | 8 januari 2014 | 3-4 minuten leestijd
Joomla 1.5 is een contentmanagementsysteem waar je gemakkelijk prachtige websites mee bouwt, ook als je geen professionele webdesigner bent. Maar sinds kort is de nieuwe versie 1.6 uit ... met nóg meer mogelijkheden. Vijf redenen om over te stappen naar Joomla 1.6. Reden 1: Lekker lui updaten Joomla wordt voortdurend doorontwikkeld: om de zoveel maanden komt er een tussenversie uit waarin bugs zijn verholpen. Dat is goed, maar ook lastig. In Joomla 1.5 moest je een update downloaden, uitpakken, overzetten en installeren. Gedoe! In Joomla 1.6 is dat verleden tijd: ik heb mijn eigen sites geüpdatet van Joomla 1.6.0 naar 1.6.1 in een paar seconden. Hoe? Door te klikken op de knop 'Update'. Joomla vindt automatisch updates, en downloadt en installeert ze. Ook uitbreidingen voor Joomla (zoals de backupuitbreiding Akeeba) update je met dit nieuwe éénkliksysteem. Reden 2: Laat Gerrit zijn blog bijhouden Stel, je maakt een site voor een bedrijf. Dan wil je niet alléén alle content bijhouden, je wil bepaalde medewerkers in laten loggen om zelf artikelen te bewerken. Maar ... in Joomla 1.5 kon je die rechten alleen instellen voor de hele site. Iemand die artikelen mocht bewerken, kon bij álle artikelen. Onhandig, want iemand kon zomaar de verkeerde content weggooien. In Joomla 1.6 kun je instellen dat Gerrit alléén de blogpagina's van de site mag bijhouden, en Ruud de productpagina's. Van zulke toegangsrechten heb je dus ook veel plezier bij kleine sites met maar een of twee 'redactieleden'. Reden 3: Een uurtje eerder naar huis Iedereen die een tijdje werkt met Joomla 1.6, wil niet meer terug naar 1.5. Hoe komt dat? Door tientallen kleine verbeteringen, waardoor je met alles net wat lekkerder opschiet. De 'achterkant' van Joomla is stukken gebruiksvriendelijker. Dat merk je vooral in de praktijk, als je steeds weer een paar klikken bespaart bij routinehandelingen als artikelen en menulinks toevoegen. De menu's, knoppen en de schermen zijn logischer en overzichtelijker, en werken sneller. Reden 4: Geen strenge secties meer Joomla 1.5 was streng: je kon niet zomaar een categorie Franse auto's maken en daar direct een artikel over Citroën onder hangen. Nee, je moest een sectie maken, dan een categorie, dan een artikel. Daar viel prima mee te werken, maar het betekende wel dat je soms nutteloze secties zat in te voeren, alleen omdat Joomla dat vereiste. In Joomla 1.6 deel je content in zoals je wilt. Met net zo veel of net zo weinig categorieën en veel subcategorieën. Reden 5: Nu nóg schoner! Joomla 1.6 zorgt voor schonere resultaten: pagina's met 'schone' HTML-code, zonder tabellen en andere verouderde lay-outmethoden. Dat is beter voor iedereen: voor de gebruiker, omdat schone code beter sneller en beter wordt weergegeven in alle browsers, voor de webontwikkelaar, omdat het makkelijker is om even wat aan te passen onder de motorkap van de site, en voor de eigenaar van de site, want die site wordt nu beter gevonden door zoekmachines. En Joomla 1.5 dan? Als je een prima werkende site hebt gebouwd met Joomla 1.5, dan hoef je geen haast te maken. Die site doet het over een jaar nog steeds, en ook het 'oude' Joomla wordt dan nog ondersteund. Maar als je overweegt je site toch te vernieuwen, dan is 1.6 wel erg verleidelijk. Eric Tiggeler maakt websites met Joomla. Hij schreef 'Tips en tools voor Joomla! 1.5', de 'Basiscursus Joomla! 1.6'. binnekort verschijnt 'Tips en tools voor Joomla! 1.6'.
Over Eric Tiggeler

‘Taalgoeroe’ (Het Parool) Eric Tiggeler is tekstschrijver en taaladviseur. Hij ontwerpt communicatietrainingen voor het Taalcentrum-VU, werkte samen met onder andere de Nederlandse Taalunie en Van Dale, en schreef vele succesvolle adviesboeken over taal en communicatie, waaronder de Check je tekst-reeks en de hbo-studieboeken zoals Beter in spelling, Beter in Nederlands en Beter in rapporteren.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden