Een goede presentatie geven en effectieve slides maken zijn belangrijke vaardigheden maar in het onderwijs wordt er nauwelijks aandacht besteed aan het ontwikkelen van deze vaardigheden. Hier komt nog eens bij dat het ontwerpen van effectieve slides vaak tijd kost, en ook op de drukke werkvloer schiet dit er dan vaak bij in.
Ik startte mijn carrière bij Apple waar ik de kracht van een heldere boodschap en een goed ontwerp ontdekte. Ik vond het geweldig om digitale presentaties te ontwerpen en ik werd steeds vaker gevraagd om dit ook voor anderen te doen. Ik verdiepte me in internationale presentatiegoeroes als Nancy Duarte en Garr Reynolds, die beiden geweldige boeken hebben geschreven over het ontwerpen van slides. In 2014 nam ik de beslissing om mijn eigen bedrijf NIEUWBERICHT te starten en sindsdien heb ik aan werk geen gebrek. Managers, ondernemers, bestuurders en politici schakelen mij in om overtuigende slide decks te ontwerpen bij hun verhaal en ik train bedrijven om deze technieken zelf toe te passen in hun eigen praktijk.
Hoewel de ontwerpboeken die ik las geweldig waren voor mij als professional merkte ik dat veel mensen in mijn omgeving, met een andere expertise en interesse dan grafisch ontwerpen, behoefte hadden aan een toegankelijker boek met handige tips, geschreven in het Nederlands. Een boek dat je er even bij kunt pakken zodat je direct geïnspireerd zelf aan de slag kunt gaan. Dat was voor mij de reden om Slide Design te schrijven. Hét handboek voor overtuigende digitale presentaties. Ik deel hierin veel do's en dont's, aangevuld met aantrekkelijke ontwerpideeën. Hieronder doe ik alvast vijf tips cadeau zodat ook jij een onvergetelijke indruk achter zal laten tijdens jouw eerstvolgende presentatie!
1. Begin analoog, eindig digitaal
Laat jouw verhaal niet door de mogelijkheden van PowerPoint bepalen. Werk jouw boodschappen uit op sticky notes, plak deze op de muur en herschik ze net zo lang tot jouw verhaal goed aanvoelt. Pas dan ga je kijken óf er slides nodig zijn om dit verhaal te ondersteunen en welke onderdelen extra visuele aandacht nodig hebben.
2. Laat zien wat je niet vertelt
Het publiek moet vooral luisteren naar jouw verhaal. En omdat niemand kan lezen en luisteren tegelijk toon je op een slide alleen kernwoorden en beelden die jouw gesproken tekst verduidelijken en die emoties versterken. Pas dan hebben jouw slides echt meerwaarde.
3. Help het oog vergelijken
Bedenk per slide welk onderdeel het belangrijkste is en wat dus de meeste visuele aandacht moet krijgen. Dit kan een belangrijk woord, een beeld of een cijfer zijn. Geef dit element meer gewicht door contrast toe te passen. Bijvoorbeeld met een opvallende kleur, grotere afmetingen of maak de ‘omgeving' juist minder zichtbaar, bijvoorbeeld met transparantie. Pas dan help je het oog vergelijken.
4. Breng eenheid aan voor rust
Eenheid straalt professionaliteit en rust uit. Voer genomen ontwerpbeslissingen daarom door op al jouw slides. Gebruik steeds dezelfde kleurencombinaties, hetzelfde lettertype, dezelfde vormen en dezelfde indeling op een slide. Denk ook na over eenheid in de gekozen afbeeldingen, bijvoorbeeld alleen zwart-wit foto's of alleen iconen.
5. Kies beelden die verrassen
Het lijkt zo verleidelijk om direct te googelen op het onderwerp waar je een plaatje bij zoekt. Maar je krijgt dan exact dezelfde afbeeldingen te zien die jouw collega's en concurrenten ook te zien krijgen als ze op datzelfde onderwerp zoeken. Bedenk daarom eerst welke boodschap of welk gevoel je wilt visualiseren en associeer wat dit goed zou uitbeelden. Je komt dan misschien wel op hele andere ideeën die Google jou zou voorschotelen. Ideeën die jouw publiek zullen verrassen en dus beter bij zullen blijven.
Heb je vragen of opmerkingen over dit onderwerp, neem dan contact met me op via www.nieuwbericht.com
Maarten van der Schaal van NIEUWBERICHT is gespecialiseerd in het ontwerpen van originele digitale presentaties en helpt sprekers en bedrijven bij het ontwikkelen van hun verhaal. Ook geeft hij presentaties en trainingen over het maken van digitale presentaties en het ontwikkelen van een goed verhaal. Hij is de auteur van Slide design.