Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Van inspiratie naar verantwoordelijkheid

Jos Claessens laat met haar set managementkaarten van inspiratie naar verantwoordelijkheid zien dat managen is verbonden met leren. Op welke manier mensen en organisaties zich gezond en vitaal kunnen ontwikkelen.

Jos Claessens | 14 februari 2020 | 1-2 minuten leestijd | 1 persoon vond dit artikel nuttig

De 88 managementkaarten zijn de samenvatting van de business- en ontwikkelingsroman Dagboek van bewust leiderschap. Ze zijn los te gebruiken en in combinatie vormen ze een navigatiesysteem voor strategie-uitvoering en verandering: storytelling pur sang over en voor mensen, over hoe mensenlevens vervlochten zijn met de levens van organisaties.

Strategie-uitvoering in een notendop

Het businessmodel bevat alle ins en outs van strategie-uitvoering: de zichtbare bovenstroom met harde feiten en de onzichtbare onderstroom met zachte factoren. Het is een proces van oorzaak en gevolg: van analyse, visie, missie, doelen, acties naar resultaat. Deze zes geven inhoud en houvast, verankeren de boven- in de onderstroom.

De kern van het nieuwe veranderen

Veranderen is onze natuur en daarom is de weg van de evolutie de makkelijkste: van binnenuit door inzet van onze rationele en emotionele intelligentie, maar ook door ons leervermogen. Wat voor een mens zijn levensdoel is, is voor een organisatie haar missie: de bron van energie. Leiden met het hart vol vuur en moed, volgen met het hoofd van controle.

Bewust leiderschap maakt het verschil

Als we ons bewust zijn van onszelf en onze omgeving, kunnen we authentiek in het leven staan. Het ontwikkelmodel gaat over een leven lang leren: over zelf, ervaringen, overtuigingen, zelfbeeld, bewustwording en transformatie. Hoe bewuster de mensen, hoe bewuster de organisaties, en hoe bewuster en duurzamer de samenleving.

Inspiratiekaarten om van te leren en ...

Nog veel meer, zoals bijvoorbeeld de dialoog met elkaar aan te gaan, gevoelige thema's bespreekbaar te maken, collega's beter te leren kennen en de theorie eens op te halen. Een kleine greep uit de collectie: 1 businessmodel, 1 ontwikkelmodel, 3 basisprincipes, 4 formules, 5 groeiprincipes, 5 succesfactoren, 3 vitaliteitsfactoren, 3 stuurmiddelen, etc.

Over Jos Claessens
Jos Claessens is expert in strategie-uitvoering. Dat werd zij na leerrijke omzwervingen in Japan, België en de werelden van strategie, marketing, pr, verkoop en dienstverlening. Als manager en leider stond ze jarenlang met de voeten in de modder. Vanuit haar expertise (ver)bouwde ze kritieke bedrijfsonderdelen in diverse (inter)nationale ondernemingen, met een scherp oog voor het resultaat en de mens. Nu helpt Jos een verscheidenheid aan klanten door coaching, advies, management, seminars, workshops en/of masterclasses: van start-up tot multinational, van profit tot non-profit. Met hen formuleert ze heldere en inspirerende strategieën om deze optimaal naar de uitvoering te vertalen. Strategisch-operationele problemen oplossen doet ze in een sfeer van vertrouwen en uitdaging, vanuit de gedachte dat iedereen in een organisatie (mede)verantwoordelijk is.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

1
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden