OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Personeelsmanagement
Hier vindt u artikelen rond boeken over personeelsmanagement en HRM. Van recruitment en onboarding tot het afscheidsgesprek. Alles voor de HR-manager en teamleider.
Pagina 46 van 952 resultaten
recensie
Personeelsmanagement
13 januari 2003
Frans van Schijndel
1-2 minuten leestijd
De geluksfabriek gaat over gedifferentieerd motiveren. Niet iedereen wordt op dezelfde manier gemotiveerd. Om er achter te komen wat medewerkers werkelijk motiveert, moet je in dialoog gaan met medewerkers. Hierbij moet worden doorgevraagd en mag geen genoegen genomen worden met sociaal wenselijke antwoorden.Er worden twee typen medewerkers onderscheiden. De geboeide medewerker en de verbonden medewerker. De geboeide medewerker is uit op competentieontwikkeling en goede, geïndividualiseerde arbeidsvoorwaarden. Hij 'gebruikt' de organisatie. Zekerheid is minder belangrijk. De verbonden medewerker wil onderdeel uitmaken van een gemeenschap met gedeelde normen en waarden. Hij gebruikt de organisatie niet, hij 'is' de organisatie.
achtergrond
Advisering
9 januari 2003
Rombout van den Nieuwenhof
12-17 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
26 november 2002
Jan Jonker
7-9 minuten leestijd
recensie
Personeelsmanagement
14 november 2002
Harrie Nouwens
2-3 minuten leestijd
De ondertitel van het door de uitgeverij van Schouten en Nelissen uitgegeven boek zegt al veel. De titel suggereert een open vraagstelling waar het boek feitelijk een fel maar ook goed gedocumenteerd pleidooi is. De auteurs Tom Coens en Mary Jenkins hadden bij het schrijven duidelijk een missie.
achtergrond
Algemeen management
11 november 2002
André de Waal
6-9 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
11 november 2002
Margriet Guiver-Freeman
7-10 minuten leestijd
achtergrond
Internet en social media
11 november 2002
Henk Adam
6-9 minuten leestijd
recensie
Personeelsmanagement
10 oktober 2002
Gérard Hendriks
De auteurs van dit boek zijn erkend 'Investors in People' adviseur en zij geven ondersteuning en advies aan organisaties die het zogenaamde IiP keurmerk willen behalen en behouden. IiP is komen overwaaien uit Engeland. Daar werkt een kwart van de beroepsbevolking bij een bedrijf dat zich Investor in People mag noemen. In Nederland zijn momenteel (oktober 2002) 29 bedrijven IiP gecertificeerd en zijn 39 organisaties bezig met het verwerven van het certificaat met bijbehorende vlag en plaquette. Ook in Duitsland, Finland en Zweden is een begin gemaakt om managers te overtuigen van het nut van het keurmerk voor strategisch personeelsbeleid. Meer informatie over IiP in Nederland is te vinden op: www.iipnl.nl
recensie
Coaching en trainen
10 oktober 2002
Bert Peene
4-5 minuten leestijd
Hargroves boeken 'Meesterlijk coachen' en 'Praktijkboek meesterlijk coachen' bieden specifieke strategieën en een passend instrumentarium die hem kunnen helpen in zijn ontwikkeling tot faciliterend leider, coach en mentor. Geen snelle, pasklare oplossingen, maar meer een leidraad bij een dialoog die uiteindelijk leiden moet tot ingrijpende veranderingen in het denken en handelen van individuen, groepen en complete organisaties.
recensie
Personeelsmanagement
24 september 2002
Harrie Nouwens
2-3 minuten leestijd
'Belonen in strategisch perspectief' is een verslag van onderzoek. Een onderzoek dat namens de Stichting Management Studies werd begeleid door een commissie waarin onder meer prof.dr.H. Thierry (hoogleraar Personeelswetenschappen aan de KUB) en R. de Leij (directeur Sociale zaken VNO/NCW) zitting hadden.
recensie
Personeelsmanagement
6 september 2002
Michiel van der Meer
Inmiddels zijn er veel boeken verschenen over het fenomeen competentiemanagement. Begrippen als kennismanagement, human capital, kerncompetenties en competentiemanagement worden te pas en te onpas gebruikt. Na de eerste vooral theoretische verkenningen is nu de tijd aangebroken voor een meer praktische en toepassingsgerichte benadering.
recensie
Personeelsmanagement
6 september 2002
Monique van Wulften
2-3 minuten leestijd
Beloning wordt in de praktijk veelal in een kostenperspectief geplaatst. Niet het rendement van de werknemers staat centraal, maar de kosten die met hun inzet gemoeid zijn. Belonen krijgt daarmee vooral de betekenis van ordening: Van verdeling van middelen door de werkgever op basis van functiezwaarte, competenties etcetera, neergelegd in een beloningsgebouw, respectievelijk van besteding van middelen door medewerkers op basis van keuzemogelijkheden in termen van geld, tijd en zekerheid binnen het arbeidsvoorwaardenpakket.
recensie
recensie
Personeelsmanagement
9 augustus 2002
Hilde Veraart-Maas
4-5 minuten leestijd
Veel organisaties staan voor de opdracht medewerkers te binden, te boeien en zelfs te bezielen. De relatie tussen werk en leven is beduidend veranderd. Het boek 'Nieuwe keuzes in werken' beoogt een dialoog uit te lokken over die veranderde visie op arbeid.
recensie
Personeelsmanagement
9 augustus 2002
Marjolein van Offenbeek
3-5 minuten leestijd
Dit praktijkboek is een aanwinst voor professionals die nooit klaar zijn met leren, en zoeken naar gereedschap om de leerprocessen van zichzelf en anderen te ondersteunen.
recensie
Personeelsmanagement
7 augustus 2002
Bart Samson
3-4 minuten leestijd
Competentiemanagement is inmiddels over haar hype-status heen. Steeds meer organisaties krijgen interesse in het gedachtegoed rond competentiemanagement. Reden voor veel auteurs op HRM-gebied om een boek te schrijven over competentiemanagement. Dit levert een veelvoud aan inzichten op, evenals een woud vol definities.
recensie
Personeelsmanagement
5 juni 2002
Douwe van den Berg
5-7 minuten leestijd
De begrippen 'competenties' en 'competentiemanagement' werden en worden te pas en te onpas gebruikt (en soms misbruikt). Nu het nieuwe er af is verschijnen er boeken die gericht zijn op de praktische toepassing. 'Resultaat gericht competentiemanagement' is zo'n boek. Het is alleszins de moeite waard dit boek te lezen.
recensie
Personeelsmanagement
6 mei 2002
Michael Geerdink
5-7 minuten leestijd
Het Handboek Soldaat voor Teams De eerste uitgave van 'The Team Handboek' verscheen in 1988. De auteurs werkten toen allen bij Joiner Associates in Madison, Wisconsin. In 2000 verscheen de tweede editie, en nu ook in 2002 de Nederlandse vertaling.
recensie
Personeelsmanagement
6 mei 2002
Hilde Veraart-Maas
3-5 minuten leestijd
In 'De waarde van tevreden medewerkers' belooft Boomsma belooft theorie en praktijk van het medewerkersonderzoek uiteen te zetten. Hij behandelt het belang van goede, gemotiveerde medewerkers, de techniek van het onderzoek inclusief vragenlijst, en de aanzet tot het verbetertraject.
achtergrond
Organisatiekunde
3 mei 2002
Hilde Veraart-Maas
7-10 minuten leestijd